פייסבוק – עליה וקוץ בה

27 באוקטובר 2007 מאת: ארז הדס-זוננשיין

בשבוע החולף היינו עדים לקרב נוסף במלחמה הקרה בין גוגל ומיקרוסופט. אחרי שמיקרוסופט רכשו אחוז קטן ובודד בסכום מטורף, גוגל הודיעה שהיא לא באמת צריכה לקנות כל מה שקיים באינטרנט. הבעיה לדעתי היא שנותנים יותר מידי קרדיט לפייסבוק, יותר מידי כסף עובר שם, יותר מידי דיבורים על סכומים גבוהים אבל בסופו של דבר אנחנו עשויים לגלות שמדובר ב"בועה", או במילים אחרות: הגזמה.

מצד אחד אני מאוד שמח בשביל חבר'ה צעירים כמו מר פייסבוק שמצליחים לעשות כסף על אף שאני לא משתמש בשירות שלו. אבל הרכישה של מיקרוסופט לא בהכרח מנבא טובות, אני אסביר את עצמי. ברבעון החולף פייסבוק צמחה כספית ללא סוף, היא אף גרמה לכל העולם לדבר אודותיה, או בעצם היו אלו הגולשים שגרמו לעולם לדבר עליה. אבל רק עתה סיימנו רבעון בו דיווחו חברות רבות על עלייה בריווחים וגם פייסבוק (על אף שהיא לא בורסאית), אבל מה יקרה ברבעון הבא אם היא לא תעמוד באותם הרווחים מה שסביר להניח שיקרה, אם לא ברבעון הבא אז בבא אחריו.

אם באחד הרבעונים הבאים פייסבוק לא יעמוד בהכנסה זהה או טובה יותר, הוא עשוי להבריח משקיעים עתידיים רבים או אף להסתפק בשיחות סלון שליליות כמו שכבר קראתי איפה שהוא (וסליחה שאני לא זוכר איפה כדי לתת קרדיט) שישנן בשיחות של משקיעים לא רציניים שאוהבים לדבר, בזמן שהם שותים בירה, על איזו חברה הם קנו השבוע, וכידוע לכולנו – השמועות על האינטרנט משפיעות.

אחת הבעיות של פייסבוק היא ההתבססות של ההכנסות מפרסום בלבד, גם אם עד כה אפשר היה להרוויח מכך הון וחברות אכן עושות זאת, אי-אפשר להתבסס על כך בלבד על אף ההצעה המפתה לפרסום ממוקד עפ"י גיל, מדינה וכו'. אומנם רכישת האחוז הבודד של מיקרוסופט היא עבור האפשרות לפרסם בכל העולם של פייסבוק, אבל לא באמת אפשר לעמוד בתחזיות כספיות על סמך פרסום, יש פה צורך ליצור מקורות הכנסה נוספים כמו סלולר או קידום אפליקציות עבור חברות אחרות, שגם זו שיטת פרסום אבל שונה ממה שהורגלנו עד כה.

מצד אחד יש לפייסבוק את כל הסיכויים לשמור על הצלחה מסחררת ואף להגדיל את זו הקיימת, אבל חשוב לראות מאיפה מגיעות הכנסות שבאמת יחזיקו את האתר ולא להסתפק ב"מידע על גולשים" בכדי לכוון אותם לרכישת מוצרים מתאימים. זה מאוד נחמד ונשמע מפתה מצד חברות שצריכות פרסום לפלח מסוים של אנשים, אבל בשורה התחתונה פייסבוק שייכת לקטגורית ווב 2.0 מה שאוטומטית מכניס אותה גם לקבוצת הסיכון של בועת 2.0 מה שאוטומטית דורש ממנה דינמיות מרבית בכדי לשמור על רף הכנסות יציב ואמין.

מר פייסבוק

מופיע בקטגוריות: כללי

האפשרות להגיב סגורה.

ה