חיפוש חברתי

17 בפברואר 2008 מאת: ארז הדס-זוננשיין

לא מזמן קראתי בדה מרקר על חברת דלוור המפתחת מנוע חיפוש חברתי, מאחר ומדובר בחברה ישראלית מאוד שמחתי שאולי מכאן תבוא ישועה של פריצת דרך בתחום מנועי החיפוש, על אחת כמה וכמה כאשר גוגל מדווחים כי הם עובדים כבר זמן רב על התאמת מנוע החיפוש לצרכים האישיים של כל גולש וגולש. גוגל, שהיא מובילת הדעה בתחום, טוענת כי היא מעוניינת להציג תוצאות מותאמות אישית לכל גולש, כך שלאחר מספר חיפושים עבור מונחים כללים כמו "אוכל", היא תוכל להבין בדיוק למה התכוונתם ולהציג לכם בפעמים הבאות את האתרים שיתאימו לכם אישית. נשמע קצת לא הגיוני, נכון? דלוור שקצת החליטה להרים את האף ולהודיע שיש לה את הפתרון לחיפוש חברתי, מיהרה לצאת בהכרזות, אך אני מעדיף להמתין להשקה הרשמית ורק אז להביע את דעתי בהתאם.

בין ההצהרות השונות של גוגל, עולים לאוויר עוד ועוד מנועי חיפוש המייצגים נישות שונות, כך לדוגמה תוכלו למצוא את זיקי, מנוע החיפוש לבני אדם. כאשר "תריצו" שאילתה על שמכם, זיקי יאתר את כל המקומות ברשת בהן שמכם מופיע. אני מודה כי הוא הפתיע אותי בתוצאות מאתרים בהם כתבתי הודעות לפני שנים רבות בטרם ידעתי אנגלית. ובכל זאת, זיקי עדיין רחוק מלתת מידע אמין ואיכותי על אנשים.

גוגל לדוגמה, מאפשרת לחפש בבלוגים ופורומים, והרי מהוא חיפוש חברתי, ווב 2.0 טהור, אם לא פורומים ובלוגים? מניסיוני, תוכלו למצוא חדשות עדכניות בבלוגים בחו"ל 48 שעות בטרם יפורסמו בפורטלים הישראלים. כך גיליתי, לדוגמה, את הפרשה בין אינקרדי מייל וגוגל באמצעות בלוגים בחו"ל. גם באמצעות חיפוש דפי הרשת הרגיל של גוגל, אפשר למצוא מידע אשר נכתב ע"י גולשים, אך הגעה למידע הזה מסורבלת מאוד גם למשתמש מתקדם, רק אם תדעו איך עובד מנוע החיפוש תוכלו לאתר את מה שאתם באמת מחפשים בלא מעט מקרים.

אך כאשר מדברים על גוגל וישראל\השפה העברית, אנחנו נתקלים בהרבה מאוד בעיות. גוגל לא כל כך עונה על הדרישות שלנו בכל הנוגע לתוצאות אורגניות שנוצרו ע"י אנשים מן המניין ולא פורטלים שאמינותם עשוייה להיות מוטלת בספק. אלא שאין זה צריך להפריע לנו מאחר ויש לנו כאן בישראל מנוע חיפוש כחול לבן שנותן לנו את דעתו האמיתית של הגולש מן המניין. למנוע החיפוש הזה קוראים "מנוע חיפוש 2.0" והוא של תפוז.

כאשר הושק מנוע החיפוש ישבתי עם מחלקת המכירות כדי להציג להם את הפלא. "אף אחד לא הולך להתחרות בגוגל" אמרתי אז כמו שכולם אומרים גם היום, הפחד מהצבת רף כה גבוה ברורה ולגיטימית. ועם זאת, מנוע החיפוש של תפוז טומן בו את מה שאנחנו באמת רוצים לדעת ביום יום: מה העם חושב? באותה הישיבה עם מחלקת המכירות דאז, עלה שמו של "אבנר רז" מאלף כלבים. שמו המסחרי של רז הוא "הלוחש לכלבים", וכך הרצתי את השאילתה במנוע החיפוש. מן התוצות, כל מחלקת המכירות הורשמה: הודעות מהפורומים, בלוגים וסרטוני וידאו של "הלוחש לכלבים" הציפו את המסך בחדר הישיבות, וכל התוצאות היו דעותיהם של הגולשים בלבד.

היתרון במנוע החיפוש של תפוז עולה (ויעלה לפחות בעת הקרובה) על כל מנוע חיפוש חברתי שיקום בישראל. יתרון כמות המידע הקיים בתפוז עולה על כל מנוע חיפוש שיווצר בשנים הקרובות ויצטרך להתאים עצמו למיליוני עמודי התוכן הקיימים ברשת. אם מחר תשמעו על פרשייה חדשה בסגנון רמדיה, מנוע החיפוש של תפוז ייתן לכם את החדשות האמיתיות בראיית הצרכן. כך גם יהיה נכון אם תרצו לרכוש מכשיר חשמלי או להתלבט בנוגע לדגם ספציפי של מחשב נייד. יתרון המידע הקיים בתפוז, הביא לכך כי רק היה הצורך להתאים לו (לתוכן) מנוע חיפוש.

ועם זאת לפי דעתי, על תפוז, להמשיך ולפתח את האלגוריתם של סדר התוצאות על מנת להיות בטוחים כי בראש התוצאות נמצאות התשובות הרלוונטיות המייצגות נאמנה את דעתו של הגולש מן השורה ולא את דעתם של מקדמי האתרים או חברות יחצנות. יתרה מכך, תפוז מכיל בתוכו מידע רב בתחומים מגוונים וממוקדים (!!!) כמו הריון ולידה, אוכל, אופניים ועוד. לפיכך מדובר במגוון רחב של מנועי חיפוש ולא של מנוע אחד בלבד, אלא שהמקשר בין כולם הוא דעתו של הגולש הפשוט.

את תפוז עזבתי לפני כחצי שנה, אם אתם תוהים מדוע אני מפרסם את הפוסט הזה בימים אלו, הסיבה היא ריבוי הניסיונות וההצהרות של חברות לעשות שימוש בתוכן הגולשים באתרים השונים, מאמץ כה גדול ומורכב, בעוד כל המידע הזה כבר קיים היום, בעברית – בתפוז. אנחנו רק צריכים לעשות בו שימוש.

מופיע בקטגוריות: כללי
תגיות: , ,

האפשרות להגיב סגורה.

ה