ממשק כפשוטו

אז היום, יום העצמאות של מדינת ישראל, קצת אחרי שהסתיים לו חידון התנ"ך העולמי – הושק דבר חדש בישראל.

כפשוטו.

כפשוטו היא מערכת קהילתית לפירוש התנ"ך שמאפשרת לכל דיכפין לגשת לכל פינה בספר הספרים, לבחור אותה ולפרש כרצונו.
שאר חברי הקהילה יכולים לראות זאת, להגיב ולדרג.
הפירושים (והתגובות) שיקבלו הכי הרבה נקודות, יהיו בעצם הפירוש הרשמי לאותו חלק.
כן – דמוקרטיה ביהדות, מי היה מאמין שאפשר לעשות דבר כזה :)

כל היוזמה, החל מהרעיון, דרך הממשק, העיצוב ועד למנוע הטכנולוגי המופלא שמאחור נבנו על ידי עבדכם הנאמן ושותפו נעם נתיב.
על הפרויקט עבדנו כחצי שנה והושקעו בו בסביבות ה-300 אלף שקלים (במימון פרטי).
התגובות של נסייני הבטא נעו בין "וואי, רעיון טוב" ועד ל"פאק! זה הולך להיות הוויקיפדיה של התנ"ך!!". אנחנו בהחלט יכולים לראות את זה.

מכיוון שאנחנו בבלוג לענייני שמישות, אדבר על הצד הזה.
המטרה שלי בעת אפיון ועיצוב הממשק היתה מאוד ברורה – אני רוצה את זה הכי פשוט שאפשר.
התנ"ך סובל ממילא מתדמית שחורה ומסובכת ואני רוצה כמה שפחות התעסקות בממשק וכמה שיותר התעסקות בתוכן עצמו.
על כן השכבה הבסיסית והראשונה ביותר היתה הניווט בתנ"ך עצמו.

על מנת להגיע לפרק מסוים, המשתמש יכול לרשום (למשל) "בראשית ד" והוא שם.
הוא יכול לגשת לטאב "בראשית" שמלווה אותו בכל החלקים באתר ומשם לבחור בספר בראשית ואז בפרק ד.
כשהוא בפרק עצמו, הוא יכול לדפדף קדימה ואחורה או לפתוח את רשימת הפרקים של הפרק הספציפי ולנווט למקום אחר בספר.
אתמול הבנתי את היעילות של הממשק אחרי שבטקס פתיחת אירועי יום העצמאות, אחד הקריינים הקריא מבחר פסוקים מירמיהו לא. לקחו לי בדיוק 4 שניות להגיע לשם מהרגע שהוא אמר את שם הפרק.

כאשר אתם בוחרים חלק לפירוש, תוכלו להבחין מיד בדגש על התוכן ופחות על האלמנטים העיצוביים.
מלבד פס האינטראקציה עם הפירוש (מסכים/לא מסכים), התוכן ממלא את השאר. בשלב ההתחלה קצת יותר קשה להבחין, אבל בעתיד – כשיכנסו פירושים מפורטים יותר, זה יהיה בולט. בדקנו את זה.

חלק מהאלמנטים הלחיצים באתר הוגדלו בצורה מודעת על מנת להתאים עצמם למסכי המגע שישבו בלא מעט בתים בשנתיים הקרובות.
חלק מהם. לא כולם. אלו שלא, יותאמו בהמשך הדרך.

השימוש בצבעים הירוק והכחול באתר נעשה מתוך סיבה מסויימת. תוכלו לראות את מצגת המיתוג כדי להיכנס יותר לעומק העניין.

זה העניין בגדול (מאוד).
שאלות, טענות, מענות – אתם יודעים כבר איך.

שיהיה בהצלחה.

ומה דעתך בנושא?

ישנן 19 תגובות, הצטרף לדיון

  1. הברקה, באמת.
    נראה טוב! :)

  2. מאת אמיתי טויטו:

    תודה פורר!
    סומך גם עליך להפיץ את הבשורה ולתרום חלק בפרשנות 2.0 :)

  3. אוי, באג בהרשמה למערכת. הלינק לאישור הרשמה שנשלח אלי במייל מוביל לעמוד 404. זה והלייטבוקס שנשאר פתוח לאחר ביצוע פעולת ההרשמה.

  4. מאת אמיתי טויטו:

    תודה דוק'!

    ראיתי שזה נרשם למרות העמוד שגיאה. חבלי לידה וכאלה.
    בכל מקרה, הועבר לטיפול.

  5. נראה מגניב. כבר רץ לנסות

  6. מאת אמיתי טויטו:

    מצוין, תודה!

  7. מאת רועי:

    רעיון מדליק, אבל אם על ממשק עסקינן:

    עמוד הבית של האתר לא בדיוק מזמין להרשמה. איך נכנסים למערכת?

    המשתמש לא יודע מה לעשות ברגע שהוא נכנס. אין הנעה לפעולה. אםמ החיפוש היא הפעולה העיקרית והראשונית שימו אותו במרכז, אם אנחנו מקוונים להרשמה תגדילו את הכפתור ושימו אותו במרכז.
    בכל מקרה אל תשאירו את המשתמשים מול עמוד ללא המשך טבעי.

  8. מאת ברק:

    אחלה רעיון! תתחדש, אמיתי. האתר באמת נראה פשוט ונקי. באווירת הבטה-טסטינג, הנה כמה דברים ששמתי לב אליהם בגלישה באתר – מקווה שיעזרו לך.

    אני בכלל לא הבנתי שהתיבה למעלה היא לחיפוש, ואיך היא עובדת, עד שקראתי את ההסבר כאן. היה שווה להוסיף דוגמא בטקסט שמופיע בתיבה, או אולי לידה – חיפוש (פרשה, פרק, ביטוי). למשל: "ויקרא ג". צריך גם להבהיר את הטקסט שבתיבה. בכלל לא חשבתי שהתיבה משמשת לחיפוש, אולי כי היה לי נראה שכבר כתוב בה משהו (הטקסט צריך להיות באפור בהיר יותר)

    אני מסכים עם רועי, לא ברור שהחיפוש הוא פעולה מרכזית, חסרה הנעה לפעולה. זה לא כל-כך שגרתי לשים מערכת ניווט בעברית בצד שמאל של המסך.

    יש בעיות נגישות באתר, במיוחד במעבר לפרקים, הטקסט ממש קטן. אולי גם בהרשמה יש בעיות נגישות, נדמה לי ש-POP UP לא עובד טוב כל-כך עם קוראי מסך, אבל אני לא בטוח. בנוסף, במסך ההרשמה חסר X או כפתור לסגירת החלון. כשלוחצים על הלינק להרשמה בבר שלמעלה, הרקע של חלון ההרשמה לא הופך לכהה כשלוחצים עליו, והחלון גם לא נסגר לעולם, אלא אם עוברים לדף אחר.

    יש גם בעיות עם התפריט (אולי זו בעיית תאימות עם פיירפוקס?), תפריט הפרקים נעלם לי כמה פעמים לפני שהספקתי לבחור פרק. בסוף הצלחתי :-)

    בהצלחה!

    ברק

  9. מאת ברק:

    עוד דבר קטן: היה כדאי להוסיף דף של "אודות" – מי עומד מאחורי המיזם הזה, מה המטרות שלו, וכו', הייתי סקרן לגלות. אשמח לקרוא על זה גם פה…

    ברק

  10. מאת אודי פסמון:

    כל הכבוד. אני שותף בחברותא שמתכנסת מדי חודש, ויכול להיות מעניין לתרום למערכת.
    אנסה לכתוב ביקורת בונה, מתוך הערכה לפרוייקט המרשים והיפה.
    כמה קושיות:

    א. התנ"ך לא מנוקד, וזו בעיה קשה מבחינתי. חלק ניכ מהמשמעויות התנ"כיות טמון בניקוד שלהם – כך אפשר להבין את משמעות המילה (האם היא נשוא? האם היא יחסה? לאן היא מכוונת) מהבחינה הלשונית ודרך השוואה לערבית, ארמית, אכדית וכו'.
    ב. לטעמי אין סיבה להקיש על מילה כדי לראות את הפירוש המוביל שלה; צ"ל מספיק להעביר את הסמן עליה.
    ג. לפעמים אני מעדיף לא לראות את הפרק כולו מול העיניים, אלא לראות שליש פרק (טור אחד בערך) ומשמאל את הפרשנויות.
    ד. כאשר לוחצים על החץ שמאלה או על החץ ימינה אין תגובה; צריך ללחוץ על המילים "הפרק הקודם" / "הפרק הבא".
    ה. חסרים לי פירושים מסורתיים וחשובים לפרק, שנמצאים ברשת (רש"י למשל, כאן: http://www.daat.ac.il/daat/olam_hatanah/mefaresh.asp?book=1&perek=1&mefaresh=rashi). לא שאני מתנגד לפרשנות אישית – אנחנו עושים את זה הרבה בחברותא – אבל חשוב לראות גם מה דורות של פרשנים כתבו בנושא. אם לא רוצים להכביד על הממשק, אפשר ללנקק לפרשן המתאים.

    יש לי עוד כמה הערות – אם מעניין אתכם לשמוע, אשמח לקיים דיון רציני במייל.

  11. מאת אמיתי טויטו:

    רועי, תודה על תגובתך.
    נבדוק את העניין של כפתור ראשי שמזמין להיכנס.

    ברק.
    תיבת חיפוש בפינה של אתר היא אלמנט כל כך סטנדרטי שקשה לי קצת להאמין שלא הבנת שזה חיפוש (מה זה עוד יכול להיות?).
    תודה על התגובה, היא הוכנסה לשולחן הדיונים.

    אודי.
    אדבר איתך באופן פרטי. תודה.

  12. מאת לאה צחור:

    דף הבית לא נראה כ"כ פעיל. נכון יש עניין לשמור על פשטות, אבל באתר תוכן עסקינן. לדעתי כדאי לשים איזה טקסט רץ עם קישורים לפירושים החדשים הטריים שהוכנסו כדי שמי שנכנס לראות מה חדש יוכל לעקוב ככה. (ואם לא בדף הבית אז…)

  13. מאת אמיתי טויטו:

    היי לאה.
    זו הצעה שקיבלנו מכל מיני כיוונים ואכן היא כבר מאופיינת ומעוצבת ונמצאת בבנייה.

    תודה (:

  14. מאת MrM:

    דבר ראשון, זה נראה טוב :)

    דבר שני- בעיית ממשק שגיליתי. גודל הפונט משתנה כשעוברים מעל מילים, וזה גורם לזה שקשה להתמקד בלינקים כי הכל לינקים. לדוגמא ניסיתי לעבור מתהילים קכב לתהילים קכז, אבל מה, כשעומדים על פרק בעל שלוש אותיות הוא תופס את מלוא השורה, ואז העכבר כבר לא נמצא מעליו כי קודם העכבר היה בצד שמאל. או אז הוא קטן ואז העכבר שוב נמצא מעליו וחוזר חלילה, מה שגרם לי ללכת לפרק שאחריו וללחוץ על "לפרק הקודם".

    המממ הבעיה חוזרת על עצמה גם בטקסט עצמו. אם שמים את העכבר על המילה האחרונה בשורה היא לפעמים קופצת למטה וקורה אותו דבר מוזר של הבהוב הלוך ושוב.

    אפשר פשוט לשנות את הצבע או להוסיף ולהוריד קו תחתון :)

    וגם יש מלא מילים מחוברות… שים לב פה:
    http://www.kipshuto.co.il/chapter_769,%D7%A7%D7%9C%D7%96,30,%D7%AA%D7%94%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D
    שמחהשירו, אזכרכיאם, ירושלםהאמרים… צריך לעבור על כל הטקסט ולראות אם יש מילים מחוברות…

    טודע טודע ^^

  15. מאת אמיתי טויטו:

    היי עפר, תודה על ההערות.
    הקטע עם הטקסט מוכר והאמת ששינוי צבע והוספת קו תחתון באמת רעיון מעולה :)
    כמה שברנו את הראש על זה והנה קפצת עם רעיון פשוט ויעיל.

    תודה!

  16. מאת לאה:

    מבריק באמת. חבל אבל שהיישום הוא לא יותר בסגנון של וויקי שמאפשר להמשיך ולעבות פרשנות מסוימת במקום להוסיף פרשנויות נפרדות.
    אני שותפה להמלצה להחיות את דף הבית עם קישורים לפרשנויות חדשות ושמחה שכתבת שזה כבר בעבודה.
    מאד חבל לי שהאתר דורש הרשמה כדי לתרום תכנים. זה חסם מאד גדול.

  17. מאת אמיתי טויטו:

    תודה לאה :)

    ההחלטה לצאת מגבולות הוויקי הוא כדי לתת במה ליותר דעות.
    בוויקי נורא קל למחוק דעות של אחרים ומנסיון, זה מתסכל.
    מי שרוצה לעבות פירוש יכול להגיב.

  18. מאת אודי פסמון:

    עוד ניטפוק:
    "לראשונה, משמעות התנ"ך הופכת להיות על ידי העם ובשביל העם. והכל, בשפה פשוטה וברורה לכל".

    זה לא משפט עברי תקין, ולא כל כך ברור למה התכוונת.

תגובות ללא פייסבוק