האינטרנט של 2008

10 בספטמבר 2007 מאת: ארז הדס-זוננשיין

בשנים האחרונות היינו עדים לכניסת האינטרנט (כמעט) לכל קורת גג בישראל, אחרי שהמשימה הושלמה בהצלחה החלו יזמים ובעלי עניין לתפעל את כ-ל גולשי האינטרנט באמצעות פלטפורמות שונות ולפעמים גם משונות.

בשבוע שעבר פנה אלי אמיתי טויטו, חבר מציאותי ועמית לנושאי אינטרנט, בשאלה לא פשוטה:

שנת 2005 הייתה שנת הבלוגים.
שנת 2006 הייתה שנת הוידיאו.
שנת 2007 הייתה שנת הרשתות החברתיות.

מה לדעתך תהיה שנת 2008?

השבתי לו שלדעתי בשנה הבאה אנחנו נראה התפתחויות בתחום הסלולר, פריצת ה-IPHONE ודומיו תהווה מפנה לשיחות, גלישה באינטרנט ותוכנות שונות לרבות IM יותאמו לסלולר כבר מהגרסאות הראשונות, אנו נהיה עדים (ובתקווה גם שותפים) ליצירה ושימוש במקורות מידע (באמצעות רשתות אלחוטיות) כמו חוות דעת על מקומות בילוי ופנאי בקרבת מקום, הכרויות וכל אשר יעלה במוחנו.

בנוסף, אפליקציות ווב יועלו דרגה נוספת אל עבר היעד הנחשף: מערכת הפעלה מבוססת רשת.

אמיתי בתגובה טען שלדעתו 2009 דווקא תהיה שנת הסלולאר כיוון שהטכנולוגיה המתקדמת עדיין לא מספיק נפוצה וזולה בכדי שתגיע לכיסו של כל פועל. שנת 2008, לדעתו, תהיה שנת ה-VOD.

"העם כבר אמר את דעתו והצביע ברגליים: הצלחת YouTube וחבריו מראה שהטכנולוגיה המאפשרת להעביר וידיאו ברשת כבר מספיק בשלה. היא גם מראה שהגולשים אוהבים את זה ורוצים לראות וידיאו בכל שנייה שמשעמם להם. ברקע של הסרטונים הטיפשיים שרצים, חוגגות כל רשתות הBtorrent עם הורדות של מליוני פרקים של כמעט כל סדרה שקיימת. אנחנו רוצים תוכן איכותי ואנחנו רוצים אותו עכשיו, או אחר כך…או מקודם…בקיצור, אנחנו רוצים אותו מתי שאנחנו רוצים אותו. ואם אפשר גם בלי פרסומות.
פה בארץ אפשר לראות ש-
Yes השכילו לעשות והעלו פרקים מלאים של התוכניות שלהם. זה פשוט כיף לא נורמאלי ואני מאמין שב-2008 יגררו לטרנד הזה (שלא נפתח ע"י YES כמובן) וכל צורת הצפייה שלנו תשתנה בצורה כזאת שאנחנו אלו שנשלוט בלוח השידורים שלנו. יחד עם זאת, החיבור של הטלוויזיה לרשת באמצעות המדיה סנטר וה-apple TV, ינפיק חווית צפייה אישית וחדשה."

בשלב הזה החלטנו שאנו לא מסתפקים בדעתנו בלבד ופנינו למספר מובילי דעה בכדי לדעת מה הם צופנים לשנה הבאה, להלן דעתם:

גיא אליאב (מנכ"ל תפוז אנשים ובלוגTV.קום) טוען ששנת 2008 תאופיין ותצמיח יותר שירותי התראה כמו טוויטר. כאלו המאפשרים לגולשים לעדכן את כולם (כולם-כולם/כולם-חברים שלי) בכל שעה בכל פעולה שאני עושה. אם בצורה אוטומטית כמו ב-facebook או בצורה ידנית כמו טוויטר.

חנן כהן (יועץ ופעיל אינטרנט, בעל האתר וובסטר 3) אומר שזו תהיה "שנת העשיה המשמעותית ברשת. הרשימה שלכם היא רשימה טכנולוגית. יש סיכוי טוב (או שאיפה) שכל הטכנולוגיות האלה יעברו לרקע וישמשו את האנשים לעשיה משמעותית. ב-2008 יהיו בחירות בארה"ב. האינטרנט יהיה כוכב. השמועות על זה יגיעו לפה וישפיעו. אני חושב שזה יעודד אנשים לעשות דברים משמעותיים עם האינטרנט ולא רק להתבדר ממנה.
דייטינג כבר יש. שיווק עצמי עסקי מתחיל. צרכנות מתחילה לעלות. אקטיביזם חברתי עדיין בשוליים. פוליטיקה עדיין בשוליים."

דביר וולק (מפתח תוכנה ויזם, לשעבר העורך הראשי של נענע) פיקפק קצת בסדר של השנים בשאלה והוסיף: "אם התחזית שלכם מתייחסת לישראל, אז עוד פורטל גדול עומד להצטרף, ונענע עומד לעבור מהפך, מה שאולי יתחיל לערער קצת את הדומיננטיות של וואלה. אבל אני לא רואה איזה מגמות מעניינות במיוחד בשנה הקרובה בישראל.
לגבי כלל האינטרנט אני חושב שב-2008 אנחנו נראה התחזקות של המגמות הנוכחיות, אבל לא שום דבר חדש. פייסבוק יהפוך סופית לאחד האתרים הכי חשובים ברשת בזכות האפליקציות שלו, ואני גם צופה היחלשות של מייספייס. גוגל ימשיך במגמה של להפוך לשולט בתחום האפליקציות הווביות, והאופיס שלהם יתחיל להיות גורם משמעותי בשוק התוכנה.
בתחום הווידאו, אפליקציות פיר טו פיר כמו זו שאני עובד עליה יהפכו למיין סטרים ויאפשרו דברים שלא היו אפשריים קודם, ויירשו את מקומם של אתרי הווידאו, לפחות חלקית, אם כי אני לא רואה סוף לדומיננטיות של יוטיוב.


והכי חשוב, תתחיל קריסה משמעותית של מיזמי ווב 2.0 שכבר קורה עכשיו, וההשקעות יתמתנו, וזה קצת יכניס את ההייפ הנוכחי לפרופורציות. יש כל כך הרבה רעיונות מטומטמים לאתרי ווב שזה לא להאמין, ונהיה כל כך זול להפיק אותם שזה מחריד. אני לא רואה ממש "התפוצצות בועה" כי אין בועת בורסה שהכל עומד עליה כמו בשנת 2000. המיזמים הטובים מצליחים והופכים לרווחיים, והלא טובים קורסים. בתחילת העשור נכנס מעט מאוד כסף מפרסום לאינטרנט ורוב הכסף שנכנס היה מהשקעות ומהנפקות, והיום המון כסף נכנס מפרסום, כי יש המון רייטינג באינטרנט. מה שכן, וזה מחזיר אותנו לעניין הוידאו, אתרי וידאו גדולים לא יכולים כל כך בקלות לשמור על רווחיות בגלל ההוצאות הגדולות, וזה יגרום לניעור רציני בתחום הזה."

גדי שמשון (עיתונאי, דירקטור בחברת תפוז אנשים, העורך הראשי הראשון של וואלה! ונענע) קיצר בדעתו: "יש סיכוי שנזכור את 2008 כשנה שבה הוידאו האישי תפס נפח. אבל בטוח שגם היא כמו הקודמות לה תהיה שנת הגוגל."

יריב חבוט (מייסד ישראבלוג) התנער מהשאלה הגדולה ולא לקח אחריות…"אין לי מושג, אני לא רוצה להתנבא." הוא אמר לנו חד וחלק.

שי שלוש (פעיל רשת ומנהל תוכן בתחום הבנקאות) בדומה ליריב חבוט החל את תשובתו בחשש קל על נבאותו: מיום שנתנה הנבואה לשוטים …. אני צופה כמה אירועים ומקווה לכמה דברים בשנת 2008", והמשיך במתן דעתו על השנה הבאה:

1. פיתוח של רשתות חברתיות פתוחות
2. שנת התקלה התשתיתית הגדולה – כמו התקלה שהייתה בסקייפי רק ענקית יותר ומעוררת מחשבה יותר, השאלה איפה תתרחש התקלה (גוגל ? מיקרוסופט ? ואולי אקאמי ?).
3. שנת ה-
wifi בסלולר"

אבל ההימור (ואולי הציפייה) הגדול ביותר של שלוש לשנה הבאה, הוא ה-openID

ירדן לוינסקי (עורך האתר קונספציה) מאמין ש"ניהול תשומת לב (Attention managment). זהו תחום שקרוב לניהול לוחות זמנים.
ככל שמקורות המידע ברשת מתרבים, וככל שאנחנו מתפרסים על יותר אתרים (בלוגים, פורומים, רשתות חברתיות, אתרי וידאו, מסנג'רים), אנחנו מותחים את היכולת שלנו להתמודד עם המידע. תשומת הלב שאנו יכולים להשקיע מוגבלת.
בעתיד הקרוב נראה התייחסות רבה יותר להבטים של עומס המידע ולאפשרויות ניהול חכם של תשומת הלב שלנו. לא מדובר דווקא באתר, אלא אפילו בשירותים שמבצעים פילטר על המידע שזורם אליך כדי שיהיה לך שימוש מושכל בזמן שלך."

ניר אופיר (לשעבר העורך הראשי של תפוז אנשים וכיום סמנכ"ל תוכן ומוצר של הבלוגTV.קום) רמז לנו בפשטות ששנת 2008 תהיה "שנת בלוגי הוידיאו החברתיים". קשה לנו לדעת אם מדובר בתחזית או במשאלה פנימית.

צביקה בשור (ממקימי NRG, SHOX, קהילות נענע) ציין ש"עם כל זה שאומרים ששנת אינטרנט היא משהו כמו שבע שנות אדם (ומכאן שארבעים ותשע שנות כלב), אני לא הייתי מתיימר להכניס עידן שלם לתוך שנה. מה גם שאם אני לא טועה, אם מדברים על מאסה קריטית, הרשתות החברתיות הצליחו לפני הוידאו, ומייספייס היה בכלל מנוע הטראפיק שמאחורי ההתנעה של יוטיוב.

אני חושב שהשנה ימשיכו להשתכלל הדרכים של אנשים ברשת להפוך את התקשורת ביניהם למדיה, ולהשתמש במדיה כדי לתקשר. זה יבוא בקטנה, כי המהפכה שהביאה את הווב 2 – גידול עצום בכמות הגולשים בעלי פס רחב ומחובר תמיד – כבר כמעט השלימה את עצמה.

אם צריך לדבר על דברים מעניינים שאולי יתחילו להבשיל השנה, הרי שזה אזור הסטרימינג P2P, שבעזרת השם והפיראטים יהפוך את המחשב שלנו לטלוויזיה עם כל הערוצים כבר בפנים, ויאתגר את תעשיית זכויות השידור הבינלאומיות. אם אחת מהתוכנות הרבות שעוסקת בתחום תמצא את הזווית הטכנולוגית והשיווקית להפוך את הרעיון למוצר טוב, זה יכול להיות כיף גדול."

רונן שמיר (עורך נענע לשעבר והעורך הראשי של reshet.tv) אמר "המיקוד לגבי השנים שהיו היה מדוייק לחלוטין. עם זאת, בעצם כל התהליכים הללו לא הסתיימו אלא רק החלו בשנים האחרונות ובשנה הבאה יקבלו תפניות מאוד מעניינות לדעתי:

2008 תהיה שנה שבה הפוקוס יהיה על וידיאו ורשתות חברתיות אבל בצורה מתקדמת – עולים כיתה. הוידיאו – יהיה וידיאו מבוסס זכויות יוצרים – NBC מתחילים להוביל את המהלך הזה בענק עם האתר שהם יקימו בקרוב עם news corp – ומאותו רגע תכנים טלוויזיונים שווים ישבו ברשת האינטרנט בחינם ובתשלום מזערי לצפייה מיידית.

במקביל, תוכן הגולשים גם יעשה אפ גרייד – ויעלה כיתה כשהוא יכוון למעלה – כמו אתרי aniboom למשל. במקביל יצוצו פלטפורמות חדשניות ביותר לשידורי וידיאו וטלוויזיה כמו Joost ואחרים נוספים שייכנסו לתחום ויאפשרו צפייה מסוג חדש באינטרנט ובסלולר.

הרשתות החברתיות גם יקבלו משנה תוקף – בטח בארץ – דה מרקר קפה ואתרי צעירים שהיו עד עכשיו הבשורה של הרשתות – יהפכו להיות השוליים – ורשתות חברתיות של מובילי דעת קהל בחיים האמיתיים יפרצו ויעשו הרבה רעש כשיהיו להם כלים מדהימים וחדשניים לחלוטין.

בארץ אני מעריך שמה שעוד יתפתח השנה, במקביל למה שקורה בארה"ב – יהיו המשחקים – שוב תחום שחזק מאוד בעולם הצעירים ויפרוץ בצורה מהותית לעולמם של כלל הגולשים.

לעומת זאת, נושא החדשות יתחיל לאבד גובה – אם לא יהיו אירועים מיוחדים – חדשות יהיו שם, אבל זה לא יהיה בסיס הגלישה שלנו חוץ מעדכונים לרגע. CNN בארה"ב איבד מזמן את עוצמתו וכבר לא נמצא בין שלושת האתרים המובילים – כך גם יהיה בישראל."

הסקירה והכתבה נעשו בשיתוף עם אמיתי טויטו.

מופיע בקטגוריות: כללי
תגיות: ,

תגובות

6 תגוובת על ”האינטרנט של 2008“
  1. לדעתי שנת 2008 תאופיין בפריסה משמעותית של בלוגים פנים-ארגוניים שיחליפו את הפורטלים המסורתיים בתוך הארגונים.

ה