סטטיסטיקה על סטטיסטיקה

6 באוגוסט 2007 מאת: ארז הדס-זוננשיין

לפני שנים רבות אם היו לך הרבה VISITS (ביקורים) היית נחשב לאתר מעולה. אחר כך החליטו שהדפים הנצפים הם המדד החשוב ביותר. היום כבר מדברים על כניסות ייחודיות (יוניקים) תוך התייחסות לביקורים. בימים אלו עולה השאלה אולי צריך גם להתייחס לזמן השהייה של גולש באתר, אבל רגע, מה סופרים? את הזמן של הביקורים הכלליים או של הכניסות הייחודיות? הסתבכתם? לא נורא, כולנו באותה הסירה.

אומרים שסטטיסטיקה זה הכל, זהו המדד שקובע איך מתנהגים צרכנים ואיך יש לגשת אליהם. העניין הוא ששיטות הסקירה משתנות מעת לעת, אם בעבר הסתפקנו בצורך לדעת בכמה דפים צופים לנו באתר, היום אנחנו רוצים לדעת כמה שיותר פרטים על המבקר: מאיפה הוא הגיע ולמה הוא עוזב? כך, יש הטוענים, נוכל למצוא את הדרכים להשאיר את הגולש באתר ואולי אפילו לעשות ממנו כסף.

אחד המדדים המובילים (והחינמיים) הוא מדד אלקסה. לפני המון שנים אלקסה הזמין גולשים לדבר בניהם בתוך אתרים. כך היה ניתן למצוא אנשים בעלי אותו תחום עניין, או כמו שטענו אז באלקסה, אם תרצה לקנות מחר רכב ותתלבט בין BMV ליגואר, תוכל להיכנס לאתר של היצרניות ולהתייעץ עם אנשים אחרים שחולקים את אותו תחום עניין. היום אלקסה יודעת להגיד כמה כניסות (פחות או פחות) יש לכל אתר. איך הם עושים את זה? פשוט מאוד, סרגל כלים. אם יש יש לכם סרגל כלים של אלקסה, הרי שאתם מדווחים להם על האתרים אליהם אתם נכנסים, כך מודדים סטטיסטיקות באלקסה. השאלה היא, כמה אנשים ראיתם לאחרונה שמשתמשים בסרגל הכלים הנ"ל?

אבל לא זו הבעיה, לפחות לא של אלקסה, הבעיה הגדולה יותר היא ההתייחסות של בכירים בשוק האינטרנט למדד של אלקסה ותאמינו לי ששמעתי על לא מעט כאלה. כיצד ניתן להתייחס ברצינות למדד שנקבע עפ"י סרגל כלים בלבד? לא מדובר במדגם מייצג, מה שמאפשר לך כבעל אתר להוריד את סרגל הכלים בכל מחשבי החברה ולהגדיל את סטטיסטיקות הכניסה, כי אם אתה כבר מתייחס אליהם, לפחות תטפח אותם.

לאחרונה נכנס מדד חדש לעולם הסטטיסטיקות, זה לא שהוא לא היה כאן קודם לכן אלא שכעת יש אליו הרבה יותר התייחסות, קוראים לו Bounce Rate והוא מודד את אחוז הגלישה והעזיבה מהאתר שלך. בגדול, כאשר איש הסטטיסטיקות (כי אתה הרי מחזיק מומחה שכזה) שולח לך קישור לאנליטיקס ואומר לך להסתכל על המדד הזה, אתה צריך להגיד לו שישאף שיהיה כמה שיותר נמוך (באחוזים). לא לחינם ציינתי את המילה "אנליטיקס", לאחר שגוגל החליטה לשדרג את מערכת הסטטיסטיקות החינמית שלה היא הבליטה את הנתון Bounce Rate ע"י הצגתו בעמוד הראשי של הסטטיסטיקות, ומאז אנחנו נותנים יתר דגש על כך.

בניגוד לסטטיסטיקות ספקולציה, ישנו סקר TIM שהחליט לאחרונה לבדוק את מדד הגלישה של הגולש הישראלי אחת לחודש. החבר'ה של טים מתפתחים עם השנים ולאורכם הם מנסים להגיע לשיטת סטטיסטיקה אחת שתהיה מקובלת ע"י כל הפורטלים הגדולים בארץ. מה שלא מספרים לכם, זה שאף פעם לא יגיעו למסקנה אחת אחידה. קחו לדוגמה IFAME – במידה ויוצגו (בעמוד זה) בפניכם מבזקי טמקא באמצעות IFRAME, האם יש להחשיב זאת כטראפיק שלהם? או שמה הגולש שנכנס אלי לאתר אמור להתחלק ביני ובין טמקא? אם התשובה היא כי יש לספור את הגולש גם עבור טמקא מה קורה עם RSS?

אחרי שניתחתם את סטטיסטיקות האתר שלכם, חילקתם בכמות הלידים, הגעתם לסכום הנטו שהרווחתם אחרי הוצאות כלליות, הוצאות מס ושאר הירקות, אתם כעת יודעים מאיפה באים הגולשים שלכם ולאן הם הולכים, והכי חשוב – כמה הם שווים. אל תתפלאו (או תתבאסו) אם בקרוב תחשפו למדד נוסף שכל הזמן ישב לכם שם בסטטיסטיקות אבל לא באמת התייחסתם אליו, זה קורה כך כבר שנים וזה יימשך לנצח נצחים, זה חלק מהרצון של התעשייה להכתיר את הטובים ביותר וליצור מחלוקות נוספות.

מופיע בקטגוריות: גוגל,סטטיסטיקות
תגיות: , , ,

תגובות

2 תגוובת על ”סטטיסטיקה על סטטיסטיקה“
  1. מאת נדב:

    מדד ה Bounce Rate נשמע ממש דומה למדד הדביקות (stickiness) שהיה פעם.
    והשינויי הם בעיקר לא בגלל הפריימים, אלא במגגל האג'קס, שמעדכן חלקי דפים ללא בקשה לדף שלם, וכך הוא לא נספר.

ה