אתרי ילדים – דור העתיד באינטרנט

10 ביולי 2007 מאת: ארז הדס-זוננשיין

על מנת לדעת לאן אנחנו הולכים, צריך לבדוק מאיפה הגענו. בשנות התשעים כאשר הפנטזיות של כל "יזם" אינטרנט היה ליצור פורטל מצליח שירוויח מפרסום, הוקמו אתרים רבים שפנו אל הגיל הרך יותר של האינטרנט, אזור העשרה עם קריצה לגיל היסודי. הוקמו אז אתרים רבים כמו בונו שנקנה ע"י תפוז, ובננה בום שהוקם ע"י שני אחים צעירים ונמכר לאחר מכן למישהו לא ידוע (לפחות לא לי).

מאוד אהבתי אז את בונו כי הוא היה מאוד אינרקטיבי. בננה בום קצת היה רחוק ממני אבל הוא היה מלא בתכנים רלוונטים לנוער הצעיר וללא ספק גרף הרבה מאוד רעש תקשורתי. האחים הצעירים הופיעו בכל תוכנית טלוויזיה ועשו את שלהם על הצד הטוב ביותר. אך כבר אז נשמעו הדים רבים על כך שאין פורטל ילדים אמיתי שירכז את כל הגיל הרך בארץ. חברות רבות רצו להשקיע אך חששו מאחר ומדובר בקהל יעד לא צפוי. עם זאת, החברים מחו"ל הוכיחו כבר אז כי פורטלי הילדים באינטרנט עושים חיל מעבר לכל דימיון.

אחרי שסקרתי מעט את מה שהיה כאן פעם, הגיע הזמן להיישר מבט אל המציאות. נכון להיום ישנו פורטל ילדים אחד ששולט בשוק וקוראים לו טיפו. מצד אחד זה נוח לכולם: המפרסמים נהנים משיווק לקהל היעד, הילדים נהנים מתוכן רלוונטי, וההורים מכירים את טיפו כאתר מותגי שאפשר לסמוך על תכניו (ע"ע צנזורה באינטרנט). מצד שני, למה אין לו מתחרים? הרי מדובר בפלח שוק נרחב מאוד, עם קהל יעד אקטיבי ואטרקטיבי, ואף אחד לא קם אל מול הגדול מכולם.

דבר נוסף המעניין מאוד בתחום הילדים והאינטרנט, היא מקומה של הטלוויזיה. אותו מקלט שהילד פוגש בטרם הוא מגיע אל המחשב והאינטרנט בפרט. גם אני גדלתי על ערוץ שש, ערוץ הילדים. אלא שהיום ישנם כל כך הרבה ערוצי ילדים, אך אף אחד מהם לא משקיע את מאמציו גם באינטרנט. מצד שני, ערוץ הילדים כן מפרסם את עצמו באמצעות הטלוויזיה, אך על אף זאת הוא לא מגיע להצלחה המסחררת בה נוגע טיפו. כלומר, מדיית האינטרנט מוכיחה עצמה גם בתחום הילדים והנוער, ולמרות זאת משקיעים רבים מעדיפים לפנות לקהל יעד מבוגר ושוכחים את הדור הצעיר מלא הפוטנציאל.

באמריקה הגדולה הדברים קצת שונים. יאהו לדוגמה, הקימה ערוץ שלם לילדים, מנוע החיפוש ASK (שפיטר את ג'יבס) יצר מנוע חיפוש לילדים בלבד. אלו הן רק שתי דוגמאות קטנות לנעשה מחוץ לקו הירוק. עולם הילדים באינטרנט הוא גדול ומגוון מאוד, אין צורך להתאמץ יותר מידי כדי להביא תנועה לאתר בתחום, אך אין ספק כי אם אכן משקיעים את המשאבים הנכונים, זה נראה כמו winwin situation (מה הביטוי העיברי לזה?).

אם בנושאי ילדים עסקינן, אני מניח שבמקום לדרוש ממבוגרים להזדהות לאתרי סקס, אפשר פשוט ליצור מנויי אינטרנט לילדים בלבד שיכללו את האתרים הרלוונטים. את הצנזורה שרוצים לאכוף כדאי שיעשו בתוך האתרים עצמם, כמו לדוגמה בפורום מין ומיניות בבננה בום.

גילוי נאות: עורכת טיפו היא זוגתי לחיים (במשרה מלאה).

תגובות

2 תגוובת על ”אתרי ילדים – דור העתיד באינטרנט“
  1. מאת יצחק בר גיורא:

    נראה לי שטיפו מיועד לילדים ולנוער, אם מדובר בגיל הרך בגיל 3-5 אז לדעתי יש אתר הגננת שמיועד לגיל הרך והוריהם. ומזוית אחרת מיועד גם לגננות כשמו.

    כתובתו http://www.haganenet.co.il

    גילוי נאות: אשתי מנהלת גן ילדים תלתלים

  2. לא הכרתי את האתר "גננת" עד כה, אבל אני מניח שהפוטנציאל הגדול יותר טמון באתרי הילדים והנוער כדוגמת טיפו

ה