קידום אתרים באינטרנט – שלב הבורות

23 ביוני 2007 מאת: ארז הדס-זוננשיין

לפני כשבוע הבעתי את דעתי בפורום לקידום אתרים של seo-simple, בדיון שנערך על מעמדו של מקדם האתרים הישראלי בשרשרת המזון האינטרנטית. אחת הדוגמאות הטובות שהעלתי כאן בבלוג היתה בנושא אתר הקניות גט-פרייס, מאחר וגוגל מגדיר אותו כמסוכן לציבור. סיפור נוסף ששמעתי, הוא על חברה למזון ששילמה סכום מכובד (המספר שמור במערכת) בכדי שאחד מהאתרים-הגדולים-בארץ ישים באנר וקישור טקסטואלי לאתר חברת-המזון מאחר ועמוד ספציפי בגוגל עם מילה רלוונטית, הניב את האתר הגדול-בארץ בעמוד התוצאות הראשון. אין ספק כי זהו שימוש נכון וחכם במצב אורגני קיים, אך מבדיקה שערכתי, אותו עמוד מדובר נמצא על זמן שאול במיקומו לאור העובדה כי הוא איננו בנוי נכון, או כמו שגוגל אוהב ליתר הדיוק.

למה אני מספר את המקרה הנ"ל? ובכן, הסיפור הגיע אלי ממקדם אתרים שהציע את שירותיו לאתר הגדול מאחר והחברה המפרסמת הודיעה כי הכניסות לאתרם יורדות. מסתבר כי התוצאה בגוגל לא היתה "בשרנית" והחלה לרדת בתוצאות, מה שהביא פחות כניסות לעמוד ופחות לחיצות על הבאנר. מה עשה האתר הגדול? הוסיף עוד באנרים לאתר המפרסם. הופתעתי לשמוע כי כך נהג האתר הגדול לאור העובדה כי אתר המזון שביקש לפרסם את עצמו, רצה לקבל את הקלקותיהם של גולשים בעלי עניין ספציפי, ואילו האתר-הגדול שנתן את שטח הפרסום, לא הפנים זאת וסרב לבצע תהליך אופטימיזציה.

מצד אחד ישנה התעוררות מאוד גדולה בקרב חברות המעוניינות לשווק עצמן באמצעות האינטרנט. עם זאת, הן מעדיפות לשים את כספן על קידום ממומן ולא להשקיע כסף בקידום אורגני. לא תמיד חייבים לשכור את שירותיה של חברת קידום, אפשר אף להעסיק מקדם אתרים – במיוחד אם מדובר בעבודה לטווח ארוך. אלא שלפעמים מדובר בעבודה חד-פעמית בה אכן כדאי להשקיע את הכסף בחברה לקידום אתרים, ואז לפתע נרתעות החברות הגדולות מלהשקיע את כספן בתחום. למה? סביר להניח שמדובר בסכום הכספי ובאי-יכולת ההתחייבות למיקום בתוצאות, ועוד שלל פחדים וסיבות שלא בהכרח הגיוניות.

הנושא המפתיע יותר הוא חברות רבות הטוענות כי ביצעו אופטימיזציה וזאת רק עפ"י קריאת מספר מאמרים באינטרנט שהסבירו להם על כותרות שונות וביטויים חוזרים. גרוע מכך, ישנן חברות אשר פוטנציאל החשיפה שלהן בגוגל הוא כל כך גבוה, שטיפשותן באי-ביצוע אופטימזציה גבוה אף יותר. לא פעם שמעתי את התשובה, "אנחנו משקיעים את עצמנו בקידום ממומן וזה מספיק לנו". אילו אותן חברות היו משקיעות את אותו הסכום באופטימיזציה, הן היו מקבלות תוצאות לטווח הארוך באותה העלות.

ייקח עוד קצת זמן שכל אותן חברות ופורטלים המשקיעים מאמצים רבים בכדי להתקדם בסקר TIM יביטו לחלקו העליון של הסקר ויראו את העלייה המתמדת בשימוש הגולשים בגוגל. יתרה מכך, יבוא היום והן יפנימו כי קידום אתרים אורגני אולי אורך זמן רב (לכן משתמשים בקידום ממומן, כדי לראות תוצאות בטווח הקצר), אך תוצאותיו משתלמות יותר בסופו של יום.

הערה – ישנם תחומים שאכן רצוי לקדם אותם בממומן בלבד, אך ברוב המקרים בהם נתקלתי, רצוי לבצע אופטימיזציה.

האפשרות להגיב סגורה.

ה