פורטלים סלולרים? למנויים בלבד!

22 בנובמבר 2008 מאת: ארז הדס-זוננשיין
פורטלים סלולרים למנויים בלבד

פורטלים סלולרים למנויים בלבד

לכל חברה סלולרית יש פורטל עצמאי עם עדכונים בנושאים זהים: חדשות, ספורט, תרבות, הורדת תכנים בתוספת תשלום וקהילות. הפורטלים של החברות הסלולריות די זהים, בכולם יש את אותו התוכן במיוחד לאור העובדה שספקי התוכן הם אותם הספקים, להלן טמקא, תפוז, תכניות טלוויזיה וכו'.

נכון להיום אין פורטלים סלולרים עצמאיים המכילים מגוון וכמות מידע כמו הפורטלים המסחריים של החברות הסלולריות, מה שהופך אותן לשער הפתיחה לעולם הסלולרי עבור מנוייה. זו אחת הסיבות שמנועי החיפוש הגדולים, גוגל, יאהו ולייב, מנסות לסגור כמה שיותר עסקאות על בלעדיות בפורטלים הסלולרים. הגולשים דרך הפורטלים הסלולרים כמעט ואין מודעים לעולם שמחוץ לו, מה שהופך את הפורטלים הללו לאתר היחיד אליו נחשפים המשתמשים.

כאשר מקימים אתר, אחת המחשבות הראשונות שעולות זה "במה אני שונה מהמתחרים?", ובמקרה זה כפי שכבר ציינתי כמעט אין הבדל בין הפורטלים הסלולרים, הם כל כך זהים עד כדי שכל החברות הסלולריות החליטו לחסום את הגישה למשתמשי החברות המתחרות. אני חושב שהרעיון של "לתת את כל הטוב רק למי שבוחר בנו" זו גישה שפשוט מכשילה אותך מראש. לאורך תקופה ניסיתי להבין למה לחסום גישה ממשמשי המתחרים ולא הגעתי למסקנה הגיונית.

אם כל הפורטלים הסלולרים נראים אותו הדבר מה זה משנה לסלקום אם מנויי אורנג' יוכלו לגלוש גם בפורטל שלהם? יתרה מכך, אם הם מציעים הורדות בתשלום, מדוע לא לאפשר למנויי החברות המתחרות להוריד אנימציות, רינגטונים, טפטים וכו' בתשלום? למה להציע זאת רק למנויים שלכם? שיטות הגבייה ממנויים אחרים היא הדבר הפשוט ביותר לביצוע, על אחת כמה וכמה כאשר קיימות היום דרכים לבצע זאת.

אם מחר בבוקר אורנג' תפתח את הפורטל הסלולרי שלה לכל מנויי החברות השונות, היא תוכל להרוויח גם מפרסום בפורטל, גם מהורדת תכנים וגם תשווק את המסלולים שלה – למנויי החברות השונות! אבל מה עושות החברות הסלולריות במקום? חוסמות את הגישה למנויים חיצוניים.

תגובות

6 תגוובת על ”פורטלים סלולרים? למנויים בלבד!“
  1. מאת תומר:

    הפתרון יבוא ביום בו משתמשי הסלולר יבינו שקיים גם העולם שמעבר לתפריטים היפים של ספק הגישה שלהם. להזכירך, לפני קצת יותר מעשור גם האינטרנט הכללי היה כך. וביום שזה יקרה, הפורטלים של הספקיות יאבדו מגדולתם, והמשתמשים יפרסמו את הסטטוס שלהם בהמוניהם בפייסבוק ובטוויטר.

    ואיך אנחנו נעשה שזה יקרה? נעודד את כל אותם המשתמשים הסלולריים להשתמש בדפדפנים אמיתיים, ולהראות להם שאין שוני בין "אינטרנט סלולרי" לאינטרנט הרגיל, והכל נעוץ ביציאה מהפורטל החמים של הספק שמביא אליהם תכנים אך במקביל גם מונע מהם גלישה חופשית ברשת.

  2. מאת אבים:

    הפורטלים של החברות הסלולריות הן עוד מנגנון לשאיבת כסף. התכנים לא שווים הרבה אבל מאח ואתה מחויב לגלוש דרך נקודה סלולרית אתה משלם זמן אויר.
    החברות גם דואגות שכל כפתור ולחיצה אפשריות יביאו אותך אל הפורטל לשאיבת כסף.
    לכן, הן לעולם לא יפתחו לגלישה, אלא אם יהיה הסכם צולב בין החברות לחלוקת רווחים מזמן האויר. מה שגם לא יקרה משום שזוהי קרטליזציה.

  3. על החיבור עצמו נגבה תשלום ולא על הגלישה בפורטל עצמו. אם חברות הסלולר יאפשרו לגלוש בפורטלים של מתחרים הם ימשיכו להרוויח על זמן הגלישה כמו שהיום הם מרוויחים אם תגלוש לאתרים אחרים.

  4. מאת ניצן:

    זה לא לגמרי מדוייק מה שאתה אומר, יש פה הרבה מאוד שיקולים עיסקיים וחוקיים שידרשו לא מעט הכנות תשתית יקרה.
    קח למשל הורדה של משחק – לקוח סלקום נכנס לפורטל של סלקום, בוחר משחק ומבצע אישור רכישה. המערכת של סלקום רושמת לקוח X רכש משחק Y בסכום Z ומוסיפה את הסעיף לחשבונית החודשית שלו.
    עכשיו מגיע לקוח אורנג' לאתר של סלקום – האתר של סלקום לא יודע לזהות את הלקוח הלז כלקוח של סלקום, לכן הוא גם לא יכול לייצר אירוע רכישה במערכת ולכן גם לא יכול לחייב את המשתמש.
    גם אם סלקום הייתה מתאימה את המערכת שלה ככה שהיא תדע לזהות לקוח אורנג' ולבצע אירוע רכישה, עדיין היא הייתה תלויה באורנג' שתסכים להתחשבן איתה על אותה הרכישה שכן לסלקום אין חוזה סליקה מול הלקוח.

    ככה שבסופו של דבר, צריך להקים פה מערכת רב חברתית שתדע לזהות את כל הלקוחות ולבנות את כל אירועי הרכישה הנכונים ולהפנות את החיובים למקומות הנכונים – זה עולה המון כסף.

    אבל יש פה גם צד עיסקי – למשל, כשעלתה הישרדות (וגם הדוגמניות) סלקום קיבלה זכות בלעדית להפיץ תכני סלולר תחת החותמת של הישרדות (לדעתי קראו לזה שורדים עם כוכבים).
    לסלקום יש אינטרס שתוכן שכזה יהיה בלעדי אצלה שכן הוא תוכן אטרקטיבי שיכול לגרום ללקוחות לדלג אליה, אם סלקום תיתן ללקוחות אורנג' גישה לקבצים הללו, זה יהיה מהלך טקטי גרוע מצידה.

  5. התגובה שלך נשמעת כמו התגובות של המתכנתים שמבקשים מהם לעשות משהו ולא כל כך בא להם. גביית כסף בסלולר זה לא דבר מסובך כלל, ישנם אתרי שותפים שגובים באמצעות סמס, יש שרותי סליקת אשראי, ובקיצור לא חסרות דרכים לגביית תשלום גם מבלי לקבל שיתוף פעולה.

    אם סלקום קיבלה בלעדיות להפיץ את הישרדות, על אחת כמה וכמה שצריך להיות לה אינטרס לפתוח את הפורטל לכל החברות, ככה היא מגדילה את הפרסום של עצמה, ככה היא מגדילה את הסיכוי שמנויי אורנג' יחשפו לטוב שבסלקום, או להפך.

  6. מאת ניצן:

    יצא לי לעבוד קצת עם תוכן לסלולר, ומהיכרותי (הלא רבה אך מספיקה) עם הנושא, אני יכול להגיד שאתה לא כל כך בכיוון. הבעיה היא לא "מתכנת שלא בא לו" אלא חברות שכמדיניות לא מעונינות.

    נכון, יש שלל חברות שמספקות שירותי גביה שלא כתלות במפעילה (יוניסל, מובלין, שמיר ויש עוד כמה וזה רק בארץ) אבל גם שם מתח הרווחים מתחלק בצורה די מעצבנת.

    לצורך העניין, אם אתה כמשתמש אורנג' בודק את החיוב החודשי שלך ורואה שם סליקה ע"י סלקום, מה יניע אותך מלהתכחש אליה? הרי לא נתת כל הרשאת חיוב לסלקום, נתת רק הרשאה לסלקום.
    אבל יתרה מזאת, ועוד הרבה לפני, אתה רואה מצב שבו מנכ"ל סלקום מתקשר למנכל אורנג' ואומר לו תעביר לי את רשימת כל הלקוחות שלך ואני אעביר לך את רשימת כל הלקוחות שלי? זה בחיים לא יקרה. כדי לייצר פורטל משותף, צריך מערכת סליקה משותפת, כלומר איזשהו גוף שירכז את המספרים של כל 4 הספקיות וינהל את הגישה אליהם, אני לא יודע אם זכור לך הפיאסקו מנושא ניוד המספרים, אבל בכללי זו אותה הבעיה שגם היא בסוף נפתרה בצורה מגוחכת.
    במקרה הזה כמובן לא היו לחברות ברירה, זו הייתה גזירה במסגרת החוק, וכאמור גם זה לא עבד.

    בסופו של דבר, לחברות הסלולר יש הכנסות משמעותיות מהשירותים הנלווים. אם כל הפורטלים היו פתוחים, הרי שהייתה נוצרת תחרות. את אותו המוצר שסלקום מציעה ב 17 ש"ח אורנג' תציע ב 15 ש"ח. עכשיו על פי הדרישה שלך, אני כלקוח סלקום יכול להוריד את המוצר אצל המתחרה במחיר זול יותר. כלומר סלקום תפסיד את אותם ה 17 ש"ח הפוטנציאלים שאני הייתי משלם.

    באשר לנושא התוכן הבלעדי – הפירסום שלו לא נעשה (רק) בפורטל הסלולארי, אלו כבר לקוחות של החברה והם פחות מעניינים (קר אבל אמיתי). הפירסום העיקרי נעשה בחוץ ואם לקוחות אורנג' יוכלו להוריד את התוכן הזה מבלי להפוך ללקוחות סלקום, אז איזה אינטרס יהיה להם לעבור חברה?

ה