למי יש גדול יותר ?

23 ביוני 2008 מאת: ארז הדס-זוננשיין

באוגוסט האחרון כתבתי פוסט על סטטיסטיקות וסיימתי אותו במילים הללו: "אל תתפלאו (או תתבאסו) אם בקרוב תחשפו למדד נוסף שכל הזמן ישב לכם שם בסטטיסטיקות אבל לא באמת התייחסתם אליו, זה קורה כך כבר שנים וזה יימשך לנצח נצחים, זה חלק מהרצון של התעשייה להכתיר את הטובים ביותר וליצור מחלוקות נוספות", אלא שהפעם לא מדובר במדד נוסף כי אם באפליקציה חדשה של גוגל אשר מציגה מידע כללי של תנועת הגולשים באתרים, כפי שעושה אלקסה ודומיה. ההבדל בין גוגל ושאר האתרים, היא האמון שאנחנו נותנים בגוגל (ובצדק) לאור מקורות המידע שעומדים לרשותה בכדי להציג את הסטטיסטיקה המדוברת.

עד כה עמדתי איתן בדעתי כי אלקסה לא אמינה וגם איננה מדגם מיצג,  מעתה והלאה אני מבטיח להמשיך לדבוק בעמדה זו ואף להוסיף כי המידע אשר גוגל מספקת עבור אתרים איננה שימושית בעליל אך אמינה. נניח והחלטתם להקים חנות וירטואלית למכירת יהלומים מלוטשים, והחלטתם להתמקד בשוק הספרדי, האם תסתמכו על גוגל טרנדס שיספק לכם מידע כמו מיהם המתחרים בשוק המדובר? מהם המונחים שמביאים להם את מרב הכניסות? אילו מתחרים מתחרים במתחרים שלכם? אני בספק. אני מאמין כי תשכרו את שירותיו של מומחה לאותו השוק אשר ייעץ לכם, ואם אתם כבר עוסקים בשוק הנ"ל ואינכם יודעים מיהם המתחרים שלכם ומהם המונחים הרלוונטים לתחום, כדאי לכם לפרוש.

תנועה זה לא הכל
אני מאמין כי רוב האנשים משתמשים במערכות סטטיסטיקה מהסוג הנ"ל למטרה אחת, לשער את כמות התנועה באתר מסוים בכדי לדעת האם משתלם לפרסם בו. אם השיקול שלכם לפרסום הוא תנועה נטו, אתם בצרה גדולה, ואני אסביר את עצמי. כשעבדתי בתפוז היתה קטגוריה באינדקס האתרים אשר במקרה הופיעה ראשונה בגוגל עבור מונחים רבים שתאמו את שמה. לא עבר זמן רב מהופעת הקטגוריה בגוגל ועד לקבלת הטלפונים והבקשות לפרסום. אחד המפרסמים שבחר באינדקס האתרים ציין בפנינו כי יום לפני שסגר עמנו, הוא התקשר לוואלה ודרש את כספו חזרה כי לא היתה כל תמורה לכספו, ואילו הפרסום באותה הקטגוריה אשר הופיעה במיקומים גבוהים בגוגל למונחים הרלוונטים לתחום, הביאה לו לקוחות רבים כבר ביום הפרסום הראשון.

אין צורך להשוות בין התנועה המתבצעת בין אתרים, ההבדל הגדול בפרסום הוא עמוד הנחיתה, הרלוונטיות של אותו העמוד למודעת הפרסום שלנו. שירות המודעות של גוגל, (אדסנס\אדוורדס – תלוי באיזה צד אתם), הוכיח זה מכבר כי מודעות קשורות תוכן עושות את העבודה יותר טוב מכל סוג פרסום אשר יהיה. לא לחינם בוחרים בשיטה זו יותר ויותר אתרים כאמצעי נוסף להכנסה.

פרסום סופר-ממוקד
אם אתם עדיין מתעקשים כי גוגל טרנדס יכול לתת לכם רשימה מומלצת של אתרים בהם כדאי לפרסם את המוצר שלכם, אני יכול להוכיח לכם שאתם עדיין לא תחדשו לעצמכם מהומה באמצעותו. בואו ניקח לדוגמה את האתר הידוע PLAY65 אשר מציע לשחק שש-בש אוןליין. מאחר ומדובר באתר משחקים עומדות בפניו שתי אפשרויות: האפשרות הראשונה היא לפרסם את עצמו באתרי משחקים כלליים בהם הוא ישלם עבור איקס חשיפות עם הבטחה לאיקס הקלקות. בפועל הוא יקבל הרבה מאוד חשיפה אבל ההקלקות אשר יהיו, יהיו מעטות, ואלו שישחקו סביר להניח כי לא יעשו זאת למטרות הימורים (כי בית המשפט אמר שזה לא הימורים) מאחר והגיעו מאתרים משחקים כללים.

האפשרות השנייה היא לפרסם את עצמם אך ורק באתרים או בעמודים (עם דגש על עמודים) שעוסקים בשש-בש בלבד, מה גם שיכול להיות קטגוריה שלמה. ללא ספק מדובר בפרסום לקהל יעד קטן יותר אך ממוקד. אם הדוגמה הזו ממוקדת מידי תוכלו לחשוב דוגמאות נוספות כמו פרסום סיגרים באתרים לגברים בלבד, סופרלנד באתרי ילדים, הצגות בקטגוריות תרבות בלבד וכו'. הפיתוי לפרסום רחב היקף זה דבר נחמד מאוד, אבל קיים סיכוי לא קטן של בזבוז כספי במקום לעסוק בהיקף פרסום קטן לטווח ארוך יותר ולקהל ממוקד יותר.

בנימה סופר אישית אני יכול להמליץ על שטח פרסום לאתרי סרטים כאן אצלי בבלוג, בעמוד שזוכה להמון חשיפה מגוגל במונחים רלוונטים.

אל תתנו לאגו מקום
אמרתי את זה לפני חצי שנה ואני אומר את זה שוב היום, בעוד זמן מה אתם תראו שגוגל ישפרו את האלגוריתם של הצעצוע החדש שלהם, בכתבות על סקר טים הבא יזכירו לנו שוב את גוגל טרנדס וכבר עכשיו אפשר לקרוא באתרי ומדורי הכלכלה על הויכוחים שמתעוררים בין האתרים השונים. אני באמת מאמין שתנועה גדולה שמגיעה לאתר זה דבר טובמאוד , אפילו טוב מאוד מאוד, אבל השאלה היא מאיפה הוא מגיע והאם אתם מספקים לגולש את מה שהוא באמת רוצה, וכמובן, איזה פרסום אתם יכולים להציע באותם העמודים (אם בכלל) וכיצד להפיק ממנו את המיטב כדי שהמפרסם יחזור. בבקשה מכם בעלי אתרים, שימו את האגו בצד ותעבדו חכם, אין צורך לשלוף את סרגלי המדידה ולבדוק למי יש יותר תנועה, אלו מאבקים של יח"צ בלבד, עדיף בפועל להראות תוצאות, ככה תבטיחו שגם הגולשים וגם המפרסמים יחזרו.

מופיע בקטגוריות: כללי
תגיות: , ,

תגובות

תגובה אחת על ”למי יש גדול יותר ?“
  1. מאת זה וההוא:

    רק תזכור שזה לא סותר.
    זה שהם נהנים להראות שלהם יש יותר גדול, לא אומר שהם לא משקיעים גם בפנוכו של האתר.
    ואין דבר יותר מספר מלהשקיע באתר שלך ואז יום אחד לראות שעקפת את המתחרה.

    בעיקר כי אתה יודע שהוא גם מסתכל על הגרף ואוכל את עצמו שהמתחרה עקף אותו.

ה