ויגור אלגוריתם עם בן אנוש

23 במאי 2008 מאת: ארז הדס-זוננשיין

בחודש האחרון יצא לי לקרוא פוסטים רבים התוהים בהיותה של עבודת SEO ככובע לבן או שחור. לפני שאכנס לעומקו של הנושא אני מבקש להבהיר מאיזה מקום אני בא לנושא הזה. עד לפני עשרה חודשים הייתי מנהל תחום החיפוש בתפוז והייתי אחראי לתפעולו של מנוע החיפוש ואינדקס האתרים. מאז אני ראש צוות ומנהל פרוייקטים המתבססים על SEO. התחום בו אני מבצע אופטימיזציה (בשוק העולמי בלבד) הוא אחד מבין התחומים התחרותיים ביותר, משחקים אוןליין.

כאשר אני נתקל בדיונים בנושא אופטימיזציה אני לוקח צעד אחורה ולא מביע את דעתי מהסיבה הפשוטה שזו הפרנסה שלי ואני מעדיף להשקיע את הזמן בהתקדמות  בתוצאות מאשר להצטרף לדיון בו חרבות נשלפות. אלא שהבלוג שלי הוא ביתי והפעם החלטתי להעלות את הנושא הזה בעצמי כי קראתי הרבה מאוד דברים "קלי דעת" שנכתבו בנושא.

לבנות אתר שיהיה קריא לגוגל זו עבודה לא פשוטה, אבל אין בה שום דבר הכולל ספאם. אלא כאשר מתבצעת עבודת קישורים, להלן יצירת קישורים נכנסים לאתר,  הרי שמדובר בפעולה מכוונת להעלאת האתר בדירוג, והרי לא קיים כזה דבר "קידום אתר" ללא יצירת קישורים נכנסים. יתרה מכך, בתחומים תחרותיים כמו סקס, משחקים אוןליין, ויאגרה וכו', נדרשת עבודת קישורים מיומנת ורבה מאוד, והאמינו לי כי אשר אני אומר רבה מאוד אני מתכוון לאלפים ועשרות אלפים בחודש. לפיכך, כאשר יוצרים קישורים נכנסים מפוברקים, מדובר בספאם לכל דבר.

אז עד כה, עפ"י דברי, ניתן להגיד ש-SEO הוא ספאם ובזה נגמר הסיפור. אלא שזה כלל לא נכון. גיא אליאב פעם אמר לי שאינדקס אתרים לעולם יהיה יותר רלוונטי  מאחר ובן אנוש מנהל אותו, ויש מכך מן האמת. אחרי הכל, אם אתם מחפשים מונחים ממוקדים כמו האתר הרשמי של כוכב נולד או עולם הסקס של ענת (ועוד כמה אתם מחפשים אותו) הרי שאינדקס אתרים יכול לתת לכם את המענה מאחר ומדובר באתרים מוכרים אותם אחראי עורך האינדקס לקטלג. אבל מנועי חיפוש עובדים עפ"י אלגוריתם  וכאן באים לעזרתו אנשי ה-SEO.

נניח שאתם רוצים לצאת לחופשה בצימר בצפון, הרי שלא תחפשו את הצימר של "הדסה ביערות הכרמל" כי אין לכם מושג על קיומו. לכן, אתם תחפשו "צימרים בצפון" או בכללי "צימרים". התוצאות שתקבלו לא יהיו של בעלי צימרים שאין להם כסף להשקיע באופטימיצזיה, אלא של אתרים הכוללים מגוון רחב של צימרים המקוטלגים עפ"י הבחירה שלכם: אזור, מאפייני הצימר וכו'. האם אתם חושבים כי אלו היו התוצאות ללא עבודת אופטימיזציה? אם כן, אתם טועים.

אם אתם לא מסתפקים בחופשה בצפון אני אשמח לתת לכם דוגמה נוספת מתחום המשחקים אוןליין. חפשו כעת את המונח roulette בגוגל.קום, התוצאה הראשונה תהיה של וויקיפדיה לאור האהבה הרבה של גוגל, דבר שגם תוכלו למצוא במנוע החיפוש של תפוז (לאור אהבתו של גיא). לאחר מכן, תמצאו כי שאר התוצאות הן של אתרים בתכניות "שותפים" המציעים לכם הסבר קצת על משחק הרולטה ואפשרות מעבר לאתרים בהם ניתן לשחק. אם אתם חושבים שהייתם מקבלים את התוצאות הרלוונטיות הללו ככה סתם בלי נגיעת יד האדם, אתם טועים בגדול. על אף היות מנוע החיפוש מבוסס על אלגוריתם, נדרשת לו עבודת בן אנוש שיכוון אותו ולשם כך קיימים אנשי SEO.  מי שמחפש את המונח רולטה הרי שהוא מחפש לשחק את המשחק. הטענה כי מי שמחפש את המונח "רולטה" מעוניין לקבל מידע אחר, מזכיר לי את התוכנות שהיו פעם לחסימת אתרי סקס אשר חיפשו את המונח בטקסט ובמידה והיה מופיע לא ניתן היה לגלוש לאתר. לפיכך, גם אם היה כתוב "אתר זה נקי מסקס" לא ניתן היה לגלוש אליו.

אין כל ספק כי כאשר תחפשו אתרי צימרים, אתרי הימורים, סקס או כל מונח כללי אחר, התוצאות שתקבלו יהיו תוצאות אשר נוצרו על ידי אלגוריתם תוך התחשבות בדעתו של בן אנוש, וכמו שכבר אמרתי, רק אתרים בעלי ממון יכולים להרשות לעצמם לבצע אופטימיזציה, ואלו אשר יכולים להרשות לעצמם הרי שהם בעלי פורטלים שיש להם אינטרס לספק את התוצאה הרלוונטית ביותר על מנת ליהנות מרווחים. לפיכך, נסגר כאן מעגל בו הגולש אשר מריץ שאילתה מקבל את התוצאות הרלוונטיות ביותר לאחר שאיש SEO ביצע אופטימיזציה.

אני משבח את גוגל על שיפוריי אלגוריתם כמו במקרה של "כשלון חרוץ" מאחר ובמקרה מהסוג הזה אכן מדובר בספאם.  תפקידה של גוגל היא לשפר את האלגוריתם אך לעולם ישלטו בו בני האדם וטוב שכך. זהו השלב בו צצות הפטריות אחרי הגשם עם דיבורים על מנוע שמכיר כל גולש ולא שאילתה, כלומר סמנטי. אבל בנושא הזה אני מעדיף לא להרחיב כעת את הדיבור כי חבל לי לבזבז את הזמן, אני מעדיף להמשיך להשקיע בשיפור תוצאות השאילתה שלכם במנועי חיפוש.

מופיע בקטגוריות: כללי
תגיות: , , ,

האפשרות להגיב סגורה.

ה