לוויתנים שוחים ברשת

26 בפברואר 2008 מאת: ארז הדס-זוננשיין

אתמול בכנס איגוד-האינטרנט (שחבל שלא הלכתי) אמר יון פדר, עורך טמקא, "אני חושב שוויקיפדיה היא מוצר שייאבד את הלחלוחית ונקבל לוויתן גדול וקשיש, לא מעודכן ולכן לא רלוונטי, כי אין מאחוריו ישות עסקית שכל הזמן מניעה את הגלגל הזה וגורמת לו להיות עירני ופורה" (מתוך דה-מרקר). יש משהו בדבריו ואנחנו מוצאים את זה נכון כאשר אין הנהגה מובילה כמו בפורומים כדי שיהיו פעילים או מאידך ירידת השימוש של גולשים בפייסבוק. נניח שוויקיפדיה יצליחו לדרבן את העורכים שלהם להמשיך ולעדכן את הערכים מסביב לשעון, ישנו מקור מידע מאוד חשוב שאחראי על התנועה לאתר ושמו גוגל.

לאור דבריו של פדר נזכרתי בכתבה שקראתי (ומצאתי אותה!) בנענע, על מי "עולה" יותר בתוצאות: בלוגים או כתבות של הניו-יורק טיימס? בתופעה הזו, של כתבות מפורטלים גדולים, אנחנו נתקלים רבות כאשר אנחנו מחפשים מידע ברשת. אם שמתם לב, וויקפדיה מופיעה כמעט בכל שאילתה (חיפוש) שתבצעו בגוגל. יתרה מכך, וויקיפדיה אף מופיעה בראש התוצאות לפני אתרים נחשבים. אך גם אם היא מופיעה בהמשך התוצאות, העין שלנו נמשכת אוטומטית אל שם-המותג וויקיפדיה ואנו מצביעים בעדה בהקלקת עכבר.

אפשר לטעון כי אם וויקפדיה תמשיך להיות עדכנית ואמינה – היא תמשיך לזכות בהקלקות הגולשים, אך ידוע כי גולשים רבים מעדיפים להקליד שאילתות בגוגל מאשר לכתוב את כתובות האתרים. זאת לאור העובדה כי גולשים מעדיפים לחפש מידע באתר המלקט מידע מאתרים רבים מאשר לחפש באתר פרטני. לכן, אני מאמין כי המשך חייה של וויקיפדיה, בסדרי הגודל הקיימים, תלוי רבות בנקודת מבטה של גוגל ואני לא חושב שזה נכון להתקיים כך, על גבה של חברה אחרת.

מופיע בקטגוריות: כללי
תגיות: , ,

תגובות

תגובה אחת על ”לוויתנים שוחים ברשת“
  1. מאת שי שלוש:

    העלאת נקודה נכונה
    אבל זה לא אומר שאם גוגל מחליטה להתעלם מוויקפדיה. אחת גורלה של וויקיפדיה להעלם. כי לגוגל יש אינטרס לספק תוצאות רלוונטיות גם מוויקיפדיה. אחרת, הגולשים ינדדו למנועי חיפוש אחרים שמספקים תוצאות רלוונטיות.

    בנתיים ווקיפדיה מספקת את הסחורה.

    שי

ה