פני צלקת

לא חשבתי שאני אעשה זאת שוב, אבל כואב לי בצורה שאני חייב לפרוק החוצה.

פייסבוק שינו את עמוד הבית שלהם. שוב.
בניגוד לפעם הקודמת, משהו מאוד עקום התרחש שם וגרם לי לשקול מחדש את יחסי האוהד כלפי מחלקת הUI של החברה הצעירה אשר עד היום הצליחה לעשות לא מעט שינויים בצורה מאוד טובה. הכל רץ חלק, בקטן, בשקט ובהגיון.
כמעט כל כמה שבועות היינו נכנסים מגלים עוד פיצ'רון קטון שהפך את חווית הקשר עם ה(עלק)חברים שלנו להרבה יותר נעימה וטובה.

ועכשיו?
עכשיו הם עשו משהו שלא היה מבייש את מיטב הפורטלים בארץ.
הם הקצינו והעמיסו את האמאמא של כל האלמנטים ויצרו בלאגן מחריד.

אז מה יש לנו שם?
- ובכן, שלושה טורים צפופים שאחד מהם הוא בר ניווט…או משהו כזה. השני הוא feed עדכונים והשלישי הוא…..לא יודע. ריבועים.
- תמונות תצוגה גדולות של ה(עלק)חברים שלנו עם פינות מעוגלות ולא קשורות לכלום.
- feed עם פונטים גדולים מהרגיל (הרגיל לפייסבוק. שם יש הרבה טקסט בעמוד העדכונים. צריך להתחשב בזה כשמחליטים להגדיל את הכתב).
- אין יותר מדי לאן לשוטט מאחר וה-feed כבר נותן את הכל. אם שום דבר לא השתנה בארבע דקות האחרונות (אתם גם נכנסים לשם כל 4 דקות, כן?), אין לאן להמשיך ולחפש עוד תעסוקה באתר (רגע, אז בעצם למה יש בר קישורים בצד ימין?).

עמוד הפרופיל סופג גם הוא את אותה התסמונת והכל הפך להיות עיסה אחת חנוקה.
אני יכול אולי להבין שהם מנסים לסדר דברים מחדש כדי להפוך את הפרסום לאפקטיבי יותר, או שהם רוצים להיות קצת טוויטר, אבל באמת? ככה עובדים? עשיתם הכל כמו שצריך עד עכשיו ואני כולי תקווה שתקשיבו לזעקות הגולשים ותחזירו אחורה את השינוי.
עשיתם זאת עם פוליסת הפרטיות שלכם, אני לא רואה למה שלא תעשו את זה עם העצוב…..סליחה, העיצוב.

ומה דעתך בנושא?

ישנן 13 תגובות, הצטרף לדיון

  1. מאת ניר טובר:

    אני מבין מה אתה אומר, במיוחד מהפן העיצובי – גודל פונט, פינות מעוגלות, וכו' – אבל אני חושב שמבחינת ממשק משתמש הם כן בכיוון הנכון.
    אם בעבר בפרופיל שלך היו שתי תיבות טקסט נפרדות בשביל לכתוב את הסטטוס שלך, וסתם בשביל לכתוב בעמוד שלך – עכשיו האחידו אותם לתיבה אחת, ולי לפחות זה עובד.
    גם שני הטורים בעמוד הראשי נראים לי נוחים. הראשון הוא סרגל צד כמו בכל בלוג, שבוחרים את הקטגוריה שאתה רוצה להציג: הכל, תמונות, לינקים, ווידאו, וכו'. והם מוצגים בטור המרכזי.
    הטור השלישי, טוב הוא באמת לא כל כך ברור…

    הבעיה שהעיצוב הלא ברור ואחיד מסתיר את מה שעומד מאחוריו.

    נ.ב. אחת הכותרות המוצלחות שראיתי בזמן האחרון.

  2. מאת אמיתי טויטו:

    אני לא יודע. קשה לי.
    קשה לי לראות את הנכונות של הממשק בצורה שכזאת.
    יכול להיות שאם הטור הימני היה נעלם, היה יותר אוויר ודברים היו יושבים בצורה נכונה יותר (ואז בעצם זה לא היה הכי שונה ממה שהיה קודם).

    אני מודה שיש הברקות טובות בשינוי (האפשרות להעלים אנשים מהעדכונים שלי, מבלי למחוק אותם מהרשימה), אבל אופן ההגשה הרס הרבה.

    נ.ב. – תודה…כל פעם אני אומר לעצמי לכתוב כותרות SEOיות ונכונות וקשה לי להתאפק עם ההתחכמויות.

  3. מאת לירון:

    אני חושב שהמקרה הזה ממחיש את אחת הבעיות של ממשקים מבוססי ווב באופן כללי:
    שינוי הממשק מחייב את המשתמש מבלי לתת לו אופצית בחירה.
    קחו לדוגמא את אופיס – גרסת 2007 משתמשת בממשק אחר לגמרי שלא התאים לרבים מהמשתמשים אבל לפחות ישנה אופציה שלא לשדרג ולהישאר עם גירסא אחרת (עם ממשק מוכר).

  4. מאת אמיתי טויטו:

    אבל אתה צריך לזכור שעם הזמן, הפורמטים כבר לא תואמים ופתאום אתה חייב את 07 כדי לפתוח קבצים מסויימים שייראו נורמאלי אצלך. למרות הפלאגין שאמור לתאם בין הגרסאות.

    יש שתי גישות להחליף ממשק בצורה נעימה ורכה (יחסית).
    הראשונה היא החלפה בשלבים…כל כמה זמן לשנות עוד משהו קטן ולפרוס את השינוי על פני כמה חודשים ככה שיהיה בצורה בלתי מורגשת יחסית.
    השנייה היא מעבר לממשק החדש עם אפשרות להישאר על הישן עד יעבור זעם.

    שני המקרים לא חפים מביקורת, אבל הם מקלים על הגולשים.

  5. מאת עומר:

    אני כל כך, כל כך רוצה איקסים קטנים בטור הימני.
    ראיתי שפרסמתם בשבילי משהו. תודה. עכשיו די.

  6. מאת אמיתי טויטו:

    אני כל כך, כל כך רוצה שהם יעיפו את הטור הימני.

  7. מאת ולנסיה:

    מסכימה עם האמור ומוסיפה את האפשרות לבטל עדכונים מסוג מסויים שהייתה בעיצוב הקודם ונעלמה. בולטת במיוחד בהעדרה עקב מתקפת סקרים מטופשים שעוברת על חברי לאחרונה. אני עדיין רוצה לראות את התמונות ואת עדכוני הסטטוס של אותם חברים, אבל הסקרים האלה… אוף.

    גם מעצבן אותי האיחוד בין ה"קיר" ל"סטטוס". אני לא אוהבת את טוויטר ולא משתמשת בו, אני משתמשת בפייסבוק כי הוא לא טוויטר. להעלים את ההבדל והייחוד זו טעות מטופשת לדעתי.

  8. מאת אמיתי טויטו:

    אוי, הסקרים הארורים האלה..אני לא מבין מאיפה צצה המגיפה החדשה.
    יש תחושה שכולם עושים את זה בכוונה.

    אני מניח (ומקווה) שהם יוסיפו בהמשך אפשרות לבטל סוגי עדכונים.

  9. מאת ברק:

    עבורי הדבר המרגיז ביותר, הוא שאי אפשר לבחור, כמו שאמרת בתגובה האחרונה, סוגי עדכונים. אני ממש לא רוצה לקרוא איזה סוג דרדרסים החברים שלי, או איזה סוג חציל (כן, יש גם אפליקציה כזאת. די מצחיקה, אפילו), אבל אני כן רוצה לדעת מה הם צילמו או את הסטטוס שלהם. עכשיו אי אפשר לבחור – הכל או כלום. זה שובר את אחד העקרונות הבסיסיים בממשק משתמש טוב (לפי נילסן), וזה להשאיר את השליטה בידיים של המשתמש, עקרון ה-User Control and Freedom. אותו הדבר נכון לגבי היכולת להסתיר את העדכונים בצד ימין.

    היכולת לפלטר את הפיד המרכזי לפי קבוצות חברים וסוג תוכן, הולכת דווקא לכיוון נכון בהקשר הזה, היא מוסיפה יכולת שליטה. תמיד אפשר לשפר את זה, למשל לתת לי להגדיר פילטר מותאם אישית שאני מסנן בעזרתו רק את מה שמעניין אותי. אבל כבר עכשיו, אם מעניין אותי לראות רק צילומים, אני יכול.

    ולנסיה, ההליכה לכיוון של טוויטר דווקא מאוד מובנת, בעיני. אנשים חוזרים לאתר בשביל לראות תוכן חדש. נכון, התוכן לא תמיד מעניין וכמו אמרו פה כולם, היינו רוצים לסנן (איזה סוג חציל אתה? יש אפליקציה כזאת, בחיי), אבל זה מה שמביא אנשים. יש משהו, מבחינה אישית כמעצב או כלכלית כבעל עסק, שהיית רוצה יותר?

    בניגוד לעומר ואמיתי, אני דווקא אוהב את הטור הימני. לפעמים אני מפספס דברים שקורים אצל חברים שלי כי אני לא נכנס כל הזמן לפייסבוק, וכבר קרה לי פעמיים מאז שהממשק החדש עלה, שגיליתי ככה דברים שלא ידעתי עליהם.

  10. מאת אמיתי טויטו:

    אהלן ברק, ברוך הבא :)

    אם הם ילכו וישקיעו בפילטור של הפיד הראשי (כמו שהשקיעו בנושא הפרטיות), זה יהיה נהדר. צריך לתת כמה שיותר שליטה על מה שמועלה לי לדף הבית.

    אני, כמו ולנסיה, לא חושב שהם צריכים להיות טוויטר. הם פייסבוק. זה מה שהביא להם 150 מליון משתמשים. שימשיכו בקו הזה.
    לא צריך להיתקע במקום חס וחלילה, אבל לא לנסות להיות משהו שהם לא.
    ואם הם ממש מתעקשים להיות טוויטר, הם פשוט יכלו לפתוח אתר בן לפייסבוק שמציג ציבורית (באישור המשתמש כמובן) רק את הסטטוסים. הרי מבחינה טכנולוגית, טוויטר הוא לא שיא התחכום.

    והטור הימני (שוב), אני מניח שאתה צודק לגבי משתמשים שלא נכנסים לשם כל יום, אבל הם חייבים לפחות לתת לי אפשרות לסנן או למחוק משם דברים.
    היה לי מאוד לא נעים להיכנס כל יום בשבועיים האחרונים ולראות בצד את קבוצת "האח הגדול מעניין לי את הביצים".

  11. מאת אמיר ד.:

    http://www.techcrunch.com/2009/03/24/no-never-surrender-to-your-users-facebook/

    לא שאני מסכים עם כל מה שנאמר אך זה בהחלט נושא לדיון מעניין לדעתי. אצלך או אצלי ;)

  12. מאת אמיתי טויטו:

    הו הו, פתחת נושא כבד ומרתק בפני עצמו שיש לי לא מעט להגיד עליו.

    נתייחס למה שכתב אדון ארינגטון.

    אכן, צריך להיות דיקטטור בשביל להוציא מוצר חדשני וייחודי לשוק וכן, הרבה פעמים הצרכנים לא יודעים מה הם רוצים.
    אבל – אפל מראה מכנס לכנס שהיא דווקא מאוד חושבת על צרכי המשתמשים (מישהו אמר קופי פייסט?). בכנס האחרון, סקוט פורסטול ציין בפירוש שהם מקשיבים למשתמשים שלהם ופועלים כדי לרצות אותם.
    מהי חנות האפליקציות אם לא המון המון פיצ'רים שהיוזרים מבקשים?

    פייסבוק עושה טעויות. היא חברה צעירה עם מנכ"ל צעיר שאולי בסדר ברוב הזמן, אבל עדיין, עושה טעויות. עם מליוני משתמשים, כל טעות קטנה תעשה הרבה רעש. לא צריך לפחד, רק להבין ולהסיק מסקנות הלאה.
    כשמדובר בשינויים מאסיביים שכאלו, יש צורך בהשקה נכונה (כמו שכתבתי כאן בתגובה ללירון). במקרה הספציפי הזה, לא רק שהם עשו השקה גורפת וכואבת, אלא הם גם הלכו אחורה מבחינה התפקוד של האתר. העלימו הגדרות (ע"ע חסימת עדכוני אפליקציות), הזיזו דברים.
    עם כל הכבוד לכיוון שאתם הולכים אליו, כשיש לכם 170 מליון משתמשים, אתם לא יכולים להפוך את הכל בבוקר אחד ולצפות שזה יתקבל כמו שצריך.

    מליון משתמשים זעקו לשמיים על השינוי. אי אפשר לזלזל בהם, גם אם הם מהווים נתח קטן מהכלל שהרי עיקרון ה-90-9-1 מעיד בדיוק על איך אתרים גדלים. בזכות הקבוצה הקטנה.

    אני מסכים עם מה שהוא אמר בפסקה האחרונה. אם פייסבוק לא תפעל נכון, מישהו יהפוך אותה למייספייס הבאה.
    אבל החוכמה היא לדעת לאן אתה רוצה ללכת, לאן המשתמשים שלך רוצים ללכת ולחשוב איך אנחנו ממזגים את זה כמו שצריך.

    בזוגיות כמו בזוגיות, אי אפשר שרק צד אחד ימשוך. אחרת מסיימים בגירושים :)

תגובות ללא פייסבוק