סולם ההשקה

לא קל להגיע למצב הסופי בו המשתמש שלכם יושב מול הממשק שתיכננתם, מחייך בהנאה ושמח על המוצר החדש שקיבל לידיו.

במהלך השנים האחרונות בהן הרמתי עוד ועוד מוצרים לרשת במסגרות השונות, זיהיתי שהדרך למושלמות רק מתארכת ויש עוד ועוד שלבים שצריך לעבור בדרך כדי להגיע להשקה מוצלחת.
הפעם אנסה לפרוס בפניכם את השלבים שלדעתי יעשו השקה חלקה לכמעט כל מוצר שתבחרו ליצור.
אציין מראש שאולי יש עוד דברים שאני עדיין לא מכיר ואם לדעתכם פיספסתי משהו, אשמח לשמוע וללמוד ובעוד כמה שנים אעלה שוב פעם טור מעודכן על סמך נסיון חדש שאצבור.

נתחיל.

חקר.

בשלב הראשוני הזה אתם כבר יודעים פחות או יותר איזה מוצר אתם רוצים להשיג.
בקווים כלליים מאוד, יש לכם תמונה ומטרה אליה אתם שואפים להגיע וכעת עליכם לחפור פנימה ולחקור.
לחקור, פירושו לפתוח את גוגל, להקליד מילה או שניים בנושא ולהתחיל לנבור בנושאים השונים שתמצאו.

חפשו בלוגים בנושא, אנשים ומוצרים דומים (תמיד יש מישהו שעשה את זה קודם).
לימדו מה נעשה נכון ומה לא.
חפשו תגובות של אנשים בנושא, דיונים בפורומים, סרטונים ביוטיוב וקבוצות בפייסבוק.
אל תסתפקו רק במובן מאליו, פירצו את הגבולות של המחשב וצאו החוצה לתחקר, לשמוע ולחוות דברים שהם לאו דווקא עומדים בקנה אחד עם הרעיון שלכם.
לפעמים הדרכים הכי פורצות דרך, מגיעות בכלל מהכיוון ההפוך.

טיפ: עיזבו את הכל ליום יומיים, ותנו למחשבות שלכם לנוח ולעשות איחוי דיסק במוח. לאחר מכן דברים הרבה יותר ברורים ונקיים ממה שחשבתם בתחילה.


אפיון כללי.

אחרי שפוצצתם את הראש שלכם באינסוף רעיונות וכיוונים, הגיע הזמן להחליט על כיוון אחד ולזרוק אותו על הנייר.
האפיון שלכם יכיל מסכים בסיסיים שימחישו את הרעיון, אחרי שכבר ביססתם אותו עם עצמכם.
שימו כפתורים, תיבות טקסט וחישבו האם הרעיון מסתדר לכם.

קחו את התרשימים לגורם שאתם בוטחים בו ותראו האם הוא חושב שהרעיון והמוצר נשמע טוב ומועיל.

טיפ: השתדלו לעשות את התרשימים בלי צבעים ועם כמה שפחות פירוט כדי ליצור מצב בו הגורם המבקר יתייחס לעיקר ולא לעניינים חסרי חשיבות בשלב זה (דוגמת "למה זה בצבע אדום?").


אפיון מפורט.

מרגע שקיבלתם אור ירוק (מעצמכם או ממישהו אחר), התחילו לחבר בין המסכים הבסיסיים שעשיתם וצרו תהליכים מפורטים יותר עם הסברים לגבי מה כל כפתור עושה, מה התרחישים בהם המשתמש נתקל וכו'.
את האיפיון המפורט הזה, יקבל בסופו של דבר הצוות המפתח ועליו להבין ככל שניתן את מה שקורה.
ככל שתהיו מפורטים יותר, כך תבטיחו פחות שאלות ו"הצקות" בהמשך.

אל תעבירו הלאה את האיפיון המפורט לפני שהנחתם לו לנפשו ליום יומיים ואז חזרתם ועברתם את התהליך בעצמכם.

טיפ: כשאתם עוברים את התהליך מול האיפיון, נסו לחשוב בקול רם ואימרו דברים כמו "לחצתי פה, הגעתי לשם, קיבלתי את זה" – הרבה מסקנות חדשות יגיעו תוך כדי השיחה הפרטית הזאת.


עיצוב ופיתוח.

את האיפיון המפורט, העבירו לצוות המעצב והצוות המפתח שלכם.
עיברו איתם מסך מסך וּודאו כי הם אכן מבינים את הרעיון הכללי וכל התהליכים הכלולים בו.
הניחו להם לשאול אתכם שאלות וקבלו בשמחה את העובדה שהם יגיעו עם תובנות משלהם שאפילו לא חשבתם עליהם.

אל תחששו לחזור לאחר מכן לאיפיון ולשנות עפ"י ההארות והערות שניתנו.

טיפ 1: אחרי כל התיקונים והשיפורים, תנו למעצבים יד חופשית לקחת את הממשק שלכם ולתת לו פרשנות עיצובית משלהם. הבחינו בין ממשק לבין עיצוב. לעיתים הממשק יכול להישאר זהה על אף שמיקומים של אובייקטים זזו בעיצוב.

טיפ 2: ישמע קצת גזעני אבל – היזהרו מהערות הפיתוח. נתקלתי לא פעם ולא פעמיים בהערות מכיוון מפתחים שהגיעו רק כי המפתח הבין שיהיה לו מסובך לעשות משהו (או שבמקרה יש לו רכיב אחר שהוא עשה בעבר ורוצה להשתמש בו שוב) ועל כן פטר את האיפיון בדברים כגון "זה בלתי אפשרי" או "לא עדיף פשוט לשים צ'קבוקס? זה סתם יסבך את המשתמש".


מה בא קודם? העיצוב או הפיתוח?

זה נשמע מאוד הגיוני שהפיתוח צריך לקבל עיצובים כדי להתחיל בעבודה. אך לא תמיד כך הדבר.
במקום מסויימים, יש "מוח" או "מנוע" שעומד מאחורי האתר שדורש הרבה עבודה וחשיבה.

המוח הזה יכול לעבוד בפני עצמו גם בלי שום עיצוב.
הרבה זמן ייחסך לכם אם תחלקו לפיתוח את העבודה לבניית המוח (בזמן שמעצבים) ורק לאחר סיום העיצוב, את בניית הממשק.
השתדלו שלא להעביר לפיתוח מסכים גמורים לפני שכל תהליך העיצוב הסתיים. לעיתים יגיעו תובנות במסך מספר 10 שמשפיעים על מסך מספר 1.
סיימו את המנוע, סיימו את העיצוב ורק אחר כך פנו לבנייה הפיזית של הממשק והאלמנטיים הגרפים.

טיפ: בסיום תהליך העיצוב, העבירו את המסכים לביקורת אצל המתכנתים. למרות שהם הצד "האפור" בתהליך, יש להם נסיון והרבה פעמים הם יוכלו לתת ביקורת טובה גם לגבי הצד הצבעוני. אך שוב, היזהרו שלא לקבל טיפים שיגיעו רק בגלל שמשהו מסובך להם לבנות.


גרסת אלפא.

מזל טוב, קיבלתם קישור ראשון מצוות הפיתוח שאומר לכם שהוא סיים בהצלחה את העבודה.

רוב הסיכויים שהגרסא הזאת תיראה כמו הצרות שלכם.
בדמיון שלכם, ראיתם את העיצובים קמים לחיים, את האיזכורים בטקראנץ' על העיצוב המרהיב וההתנהגות החלקה של הממשק – אבל הנה, דברים מקרטעים, פינות קטנות שנשברות או בכלל לא קיימות והרבה דברים שאתם אפילו לא רואים וגורמים תחושת תסכול על כך שהמוצר פשוט לא נראה כמו שחלמתם.

הסיבה היא שכולנו בני אדם.
לא יעזור בית דין, אתם לא יכולים להגיע למוצר מושלם רק מאפיון אחד, מפורט ככל שיהיה (למען האמת, ככל שהאפיון מפורט יותר, כך גדלים הסיכויים לפאשלות מצד כולם).
בשלב הזה, עליכם לעבור בסבלנות על כל המוצר שקיבלתם ולהכין מסמך ארוך שמסביר סעיף אחר סעיף מה נשכח, מה לא יושב במקום ומה חסר.

טיפ 1: חפשו גם את מה שלא רואים. נניח ואפיינתם נגן וידיאו ולא שמתם מד טעינה (כי הרי מי צריך וזוכר לאפיין מד טעינה? זה כל כך ברור ומתבקש שלא צריך לטרוח להגיד…נכון?) ועכשיו כשאתם טוענים קובץ וידיאו גדול זה נמשך לנ-צ-ח. אם תחפשו את מה שלא קיים, תבינו שהפיתרון הוא עיגול קטן שמסתובב שמעלה את חווית הצפייה בעשרות מונים ממה שהיה קודם.

טיפ 2: בנו מסמך QA "לטיפשים". הכי פשוט שאפשר עם סעיפים סעיפים של תקלות. כל סעיף יכיל הסבר מפורט על התקלה (מה הוביל אליה), על מה שהיה צריך להיות וצילום מסך במקרה הצורך. וזהו. בלי הערות מיותרות.


גרסת בטא.

גרסת הבטא תנחת אצלכם במייל לאחר זמן מה והפלא ופלא – פתאום הכל נראה הגיוני ומתאים.
ייתכן וגם שם יהיו עוד תיקונים קלים, אבל בגדול, החלום שלכם אמור להיראות ככה.

את הגרסא הזאת, לאחר שעברתם עליה שוב ותיקנתם עוד כמה פינות, שילחו למספר חברים קרובים.
בקשו מהם להשתמש במוצר והבהירו להם אילו סוג הערות אתם מצפים לקבל.
לפעמים, אין זמן להוסיף שדרוגים ועל כן לא כדאי שהם יבזבזו את זמנם וזמנכם בהערות כגון "כדאי לשים גם ארנב זוהר למעלה, ראיתי את זה באתר אחר וזה יעשה את המוצר ליותר משוכלל".

בקשו מהם מסמכי QA על אותו בסיס שאתם שלחתם בגרסת האלפא.

טיפ: אל תבקשו רק הערות טכניות של האם זה עובד או לא עובד. התייחסו גם להיבט של האם המוצר ברור מספיק. האם הטקסטים קריאים ולא טרחניים. אל תזלזלו – ברוב המקרים טיב המוצר נבחן בעד כמה הוא יודע לדבר עם המשתמש שלו.


גרסא סופית.

נהדר, קיבלתם את כל מסמכי ה-QA, שלחתם למפתחים, הם תיקנו וסידרו והכל נח על מקומו בשלום.
יש  לכם מוצר חדש והוא חי ונושם ומוכן לעלות לאויר.

האם זה הזמן להוציא הודעה לעיתונות? חלילה.
עם כל הכבוד לכם, לחברים שלכם ולדודה מזל, עדיף שתתחילו בהשקה רכה.
תנו לגוגל להתחיל לקרוא את האתר ולהפנות אליו אנשים, פרסמו את הלינק בפורומים רלוונטים, פרסמו בבלוג אחד או שניים ועיקבו אחרי הנתונים שמצטברים אצלכם באנאליטיקס.

בידקו האם הגולשים עושים מה שציפיתם מהם לעשות, קיראו פידבקים ושפרו בהתאם.
לאחר תקופת הרצה של חודש (או יותר, תלוי בכם), אתם מוזמנים לספר לכל העולם ואחותו על המוצר המדהים שבניתם שבוודאי יביס את גוגל, פייסבוק ושלטון לוב גם יחד.

בהצלחה :)

ומה דעתך בנושא?

תגובות ללא פייסבוק