איכסה. עיצוב חדש לפייסבוק.

עלו בי כמה מחשבות על העיצוב החדש של עמוד הפרופיל של פייסבוק.
והאמת שהן רלוונטיות בערך לכל עדכון עתידי שיעשה שם.

מדי פעם בפעם פייסבוק מעלים עיצוב חדש ואיתו מתחיל הטקס הקבוע של גולשים שזועקים על כך שפייסבוק הרסו הכל (גם אני חטאתי בזה).
הנפילה מתחילה, הם לא מבינים, זה נראה גרוע, זה לא נוח זה חרא זה זבל תעשששוווו לייקקק על הקבוצה שקוראת לפייסבוק להחזירררר את העיצוב הישןשןןןןןןששןןןןןןןןןן!!!!!1111

אוי, תנוחו.

מבין שלל הביקורות שהיו ויהיו, אני לא חושב שמישהו באמת מסוגל להגיד אם העיצוב החדש (או יותר נכון, שינוי המבנה) הוא נכון או לא נכון.
פייסבוק, כמו כל חברה עשירה שמכבדת את עצמה, עושה אינסוף מבדקים אינסופיים על המשתמשים שלה.
כל קליק שאתם עושים שם, נספר.
המבטים שלכם, נספרים (אם כי לא בדיוק שלכם, אלא של נבחנים במבדקי שמישות דוגמת eye-tracker).
בכל פעם שאתם נכנסים לפייסבוק, הם יודעים לאן אתם הולכים, מה ניסיתם לעשות, מה הצלחתם, מה לא הצלחתם.
לאן חשבתם שאתם רוצים להגיע ולאן הגעתם בסופו של דבר.

כל הנתונים האלו מעובדים לכדי מסקנות אי אלו ואחרות.
במקרים הברורים לנו, נוכל להגיד משהו דוגמת "אנחנו אוהבים מאוד להסתכל על תמונות וזה ממש מבאס לקפוץ מעמוד לעמוד באלבום של החברים".
על זה, הגיוני שפייסבוק יקחו את כל התמונות וישימו אותן בעמוד אחד.
היתה בעיה (הרגשנו אותה, ראינו אותה) – נמצא פיתרון.

העניין עם השינויים דוגמת העיצוב האחרון בעמוד הפרופיל, הוא שאנחנו לא יודעים מה הבעיה.
אנחנו לא יודעים, כי הבעיה היא כיוון אסטרטגי שפייסבוק מנסה לקחת.

השינוי הבא שמגיע אלינו

בעתיד הקרוב/רחוק, תוכלו לראות שינוי גם בעמוד like.
הטאבים יזוזו הצידה, תהיה מפה גדולה בראש העמוד או במילים אחרות, העמוד יהיה דומה מאוד לעמוד check-in דוגמת עמוד המיקום של נענע10 (לדוגמא).
אז תשאלו – למה לאחד ויזואלית בין מיקום גיאוגרפי לעמוד מסחרי של עסק?
ובכן, אולי כי הם מבינים שם בפייסבוק שאין טעם להפריד בין המיקום הפיזי של חנות אפל, לבין העמוד של חברת אפל. וכשמשתמש עושה צ'קאין בחנות של אפל, העמוד של אפל ידע על זה ויאגד את המידע.

המסקנה האחרונה, היא השערה לא מבוססת שלי.
וגם אם ממש אתאמץ, לא בהכרח אדע מה הסיבה האמיתית. סביר שאדע אותה בהמשך, אחרי שיהיה איחוד בעיצוב ואחרי שיעבור מספיק זמן.

ומי כן יודע? פייסבוק יודעים.
יש להם כיוון עסקי, אסטרטגי, הם לוקחים את אתמול, את היום וגם את המחר שהם רוצים להיות בו.
כל אלו נאספים ביחד לכדי מסקנה אחת ושינוי אחד.
אתם ואני לא יכולים לדעת האם השינוי הוא נכון או לא, מאחר וחסר לנו משתנה במשוואה.

נוכל להגיד שזה לא נוח (אבל נמשיך להשתמש ונתרגל), נוכל להגיד שזה נראה רע (אבל נמשיך להשתמש ונתרגל) אבל אני בספק אם נוכל להגיד אם זה נכון או לא, עוד לפני שהשינוי הוכיח/לא הוכיח את עצמו במבחן הזמן.

אני נזכר שפעם כל האפליקציות היו מסודרות בעמוד הפרופיל כאוסף של מליארד אייקונים, פייסבוק הורידו אותם וכמובן שהיו זעקות.
באותו זמן ניתחתי את הסיבה לשינוי ושיטחתי את הסיבות האסטרטגיות שהובילו לשינוי.
באותם ימים דברים היו נראים מוזר ולא נכון אחרי השינוי ואילו היום – הכל הגיוני לגמרי.

לסיכום

תסמכו על החברים הכחולים של כולנו שהם לא עושים שינויים על סמך מצב רוח.
כשיש לכם חצי מליארד משתמשים, אתם שוקלים טוב טוב טוב לפני שאתם עושים כל שינוי מאסיבי.
תנו לזה צ'אנס, אני מאמין שבעוד שנה הכל יהיה הגיוני יותר :)

ומה דעתך בנושא?

ישנן 3 תגובות, הצטרף לדיון

  1. מאת שושן:

    השינויים האחרונים שעשו הם בעיקר קישורים הרבה יותר ברורים מבחינת נתונים שאצלם – ודחיפת אנשים לחיבורים יותר עשירים ויותר ברורים

    לדוגמא אני לא גם בתל אביב יותרף אדם אחר לא גם ב-"תל-אביב", שנינו גרים ב-21000022153. ככה הרבה יותר קל לנתח קבוצות בגרף החיבורים ולהציג פרסום בצורה יעילה להחריד.

    זה הכל.

    רק שהסיכון הוא משתמשים שממש כואב להם, והיו מעדיפים שינוי הרבה יותר איטי, אפשרות להסתיר מודולים בפרופיל וכו'. – יש סיכון שימאס לאנשים, השאלה עד כמה השינוי אסטרטגי ובמקרה הזה הוא מאוד מאוד אסטרטגי

  2. מאת אמיתי טויטו:

    לגבי הדחיפה, נראה שזה מצליח להם.
    אני אישית חשבתי אולי בכל זאת להוסיף עוד פרט או שניים (הוספתי) וראיתי ששני חברים בפייסבוק גם הוסיפו.

    נרצה או לא, הלחץ החברתי (לחבר שלי כתוב ולי לא) עובד עבורם יפה מאוד.

  3. מאת יצחק:

    תודה, מאמר נחמד והגיוני.

תגובות ללא פייסבוק