הפעם הראשונה שלכם

"אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני."

את המשפט המתחכם הזה בוודאי שמעתם לא פעם ולא פעמיים בחייכם.
ותרצו או לא, הוא באמת נכון. בין אנשים, מול עסקים וכמובן גם עם מוצרים חדשים שרכשתם ועוד תרכשו בעתיד.

ממשק טוב הוא כזה שייתן לכם תחושה טובה. כזה שתוכלו להרגיש איתו בנוח.
יש לא מעט אלמנטים שמשפיעים על רגשות המשתמש במהלך העבודה ואני רוצה הפעם להתמקד באחד מהם – הרושם הראשוני.

בואו ניכנס לתוך סיטואציה מוכרת אך דמיונית מהחיים שלנו.
עבודה חדשה.

היום הראשון שלכם בעבודה חדשה יכול להוביל להתפטרות או להמשך עבודה משגשגת ופוריה.
אם ביום הראשון לא היה לכם מחשב לעבודה, והבוס לא נתן לכם משימות מוגדרות, אתם לא יודעים מתי ההפסקה ומה מותר ומה אסור – סביר שתרגישו חוסר אונים ותסכול.  יותר מכך, אם הדבר הראשון שעשיתם זה לקרוא אינסוף מדריכים "לעובד החדש" אזי אמנם תדעו הכל, אך גם תדעו יותר מדי והמועקה תשב עליכם מהר מאוד.

מצד שני, אתם יכולים להגיע בבוקר והפקידה החייכנית תגיד לכם בוקר טוב יפה, תנחה אתכם לעמדכם, שם יחכה מחשב חדש עם מייל פתוח ובו דואר מהבוס שנותן משימה ראשונה עד שהוא יגיע.
אחרי שהוא מגיע, הוא עושה לכם שיחת פתיחה קצרה, מצוות אתכם לעובד אחר שיכיר לכם את החבר'ה…אני בטוח שבסוף יום שכזה תחזרו הביתה ותכתבו סטטוס בפייסבוק שאומר "יום ראשון בעבודה, היה נהדר!".

עכשיו נחזור למוקד העסקים שלנו – המוצרים.
אתם יכולים לבנות את המוצר הכי מדהים ומשוכלל בעולם, אבל האם אי פעם הקדשתם מחשבה לאיך המוצר מקבל את פני המשתמש החדש?

סטארטאפיסט צעיר יוכל להמציא רשת חברתית מוצלחת ולדמיין איזה יופי זה כשכל החברים מדברים. אבל מה קורה בהתחלה? כשאין בכלל חברים? הרי במצב כזה המשתמש יהיה נטול משימות, ישתעמם…ויילך.
ומה קורה במשחק מורכב ומשוכלל? הרי אין מצב ששחקן יישב לקרוא מדריכים וללמוד. אתם צריכים ללמד אותו תוך כדי המשחק את תפקידיו (וזו הסיבה שאני אישית לעולם לא לוחץ על "איך משחקים" כשאני נכנס למשחק חדש. אם אני לא מבין אותו תוך כדי משחק, הוא לא שווה את הטרחה שלי).

אני מניח שזה השלב שבו אתם מהנהנים בהסכמה (יש מישהו שלא מסכים?) ועל כן אחדול מהסברים נוספים ופשוט אציג לכם דוגמאות טובות של מוצרים שפשוט עושים כיף להתחיל איתם.

ברוכים הבאים, מבית אפל

מי מכם שירכוש או רכש מחשב חדש מבית אפל ישמח לראות שאחרי שהוא מפעיל את המחשב, ממש לפני ההגדרות הראשוניות – מופיע הסרטון הבא:

ואפל כמו אפל, משקיעים בפרטים הקטנים ומברכים גם כאשר אתם נכנסים לראשונה לדפדפן שלהם (מיותר לטעמי).

(יש, כמובן, גם פארודיה בהקשר)

מגדירים את הטלפון עם android, מבית גוגל

בגוגל יודעים שמערכת ההפעלה שלהם למסכי מגע אמנם אינטואיטיבית ופשוטה יחסית, אבל למי שמגיע אליה בפעם הראשונה, מומלץ לערוך היכרות ראשונה ומלהיבה יחד עם הגדרת נתונים ראשוניים שאף אחד לא אוהב להזין.

ואם זה לא ממש הרשים אתכם, תנו הצצה במה שה-palm pre עושה למשתמש הטרי.

נרשמים ונהנים, מבית פייסבוק

בכל זמן מה, אני מוציא עצמי נרשם מסיבה זו או אחרת לפייסבוק.
אם זו פתיחה של חשבון בדיקות לאפליקציות, או שאני מצרף עוד קורבן לרשת החברתית הכחולה.

בכל פעם שאני נרשם, אני שמח לראות שהם לוקחים את תהליך ההרשמה ברצינות רבה ומשנים אותו ללא הרף על סמך הפידבק של המשתמשים וההתפתחות הטכנולוגית של האתר.

כשנרשמתי לראשונה לפייסבוק לפני כמה שנים, תהליך הזמנת החברים נחבא אל הכלים ואני מצאתי את עצמי עם חשבון ריק שאין לי מה לעשות איתו.
כשמישהו אמר לי להיכנס לפייסבוק, אמרתי שיש לי חשבון, אבל אני לא מבין את זה ואין לי כוח לשטויות האלה.
מדי פעם הייתי מקבל מייל לבקשת חברות מאיזה תמהוני שאני לא מכיר. נכנס, מוחק ויוצא.

בפייסבוק יודעים שללא חברים, אין מה לעשות באתר ועל כן, הדבר הראשון שתעשו לאחר ההרשמה הוא זימון מטורף של חברים מכל שירות שנרשמתם אליו בעבר.
מהר מאוד פייסבוק יציע לכם עוד ועוד חברים שהוא חושב שאתם מכירים (ולעזאזל, הם טובים בזה בצורה מפחידה) ככה שמיד שתיכנסו לרשת, תוכלו לראות עדכונים ותמונות.

מעבר לכך, הם דואגים שם ליידע את החברים שלכם שאתם חדשים וממליצים להם להציע לכם תמונת פרופיל ולכתוב הודעה או סטטוס על הקיר.
במקרה של פייסבוק, חווית ההתחלה היא חתיכת פרויקט משותף הן של פייסבוק והן של המשתמשים שלו.

לסיכום

הפעלה ראשונה שמבוצעת היטב, עושה כיף ותורמת רבות ליחס של המשתמש כלפי המוצר שלכם.
תקלות שקורות במהלך השימוש יתקבלו בסלחנות יחסית אם המשתמש "נדלק" על מה שהוא קיבל.
חשוב לציין שהדוגמאות שהבאתי בטור זה אינן משקפות את ההתלהבות הממשית שתקבלו באם באמת תרכשו את המוצר ותתחילו להשתמש בו וזאת מאחר ויש את חווית הרכישה (לא בהכרח פיזית/כספית) שמתלווה לכל הסיפור.

כשאתם עובדים על מוצר תקופה ארוכה, אתם עלולים לשכוח איך זה מרגיש בפעם הראשונה מאחר ושום דבר לא חדש לכם.
את הברוכים הבאים שלכם תעשו בסוף, אחרי שהכל עובד. התנתקו מעט מהמוצר וחישבו מה כדאי להדגיש ואיך לכוון את המשתמש לאן שצריך. תנו למשתמשים שלא לקחו חלק בתהליך לנסות אותו ובקשו מהם להסביר לכם מה התחושה שהם קיבלו לאחר השימוש הראשוני.

עד כאן להפעם :)

נ.ב, קבלו צ'ופר מתקתק ממני אליכם

על אף שמשהו מעט התקלקל אצלם בשנתיים האחרונות, חברת Nitrome עושה יופי של עבודה בהסברה לשחקן.

במקרה שלהם זה מורגש מאוד כיוון שכמעט כל משחק ממציא גישה חדשה ואינו עונה על הגדרות של משחקים מוכרים מה שאומר שבכל פעם שהם משיקים מוצר, המשתמש צריך ללמוד אותו.

בואו ניקח לדוגמא את המשחק המעולה Rustyard בו אתם עוזרים לרובוט קטן שמגשש את דרכו במגרש הגרוטאות.
שימו לב מה קורה לאחר לחיצה על כפתור ה-Play:

במהלך תקין של המשחק, הרובוט כל הזמן בתנועה, אך מאחר וזו ההתחלה, הם מיד מכניסים אותו לכלוב ומאפשרים לכם לקרוא פסקה קצרה שמסבירה לכם מה קורה ומה צריך לעשות.
ככל שתתקדמו, ילוו אתכם עוד ועוד פסקאות שכאלו בהתאם למצב שלכם והדמות לא תלך לאובדון רק כי אתם לא יודעים מה קורה.
אבל אל תקשיבו לי - היכנסו ושחקו בעצמכם. אתם תהנו ותילמדו בו זמנית.

ומה דעתך בנושא?

ישנה תגובה אחת

  1. מאת יצחק:

    תודה

תגובות ללא פייסבוק