בסלון עם אמא

בעקבות אין לי מושג מה שאחי ארגן עם חברת HOT, קיבלנו שלושה חודשים של HOT VOD בחינם.
בד"כ, הוא זה שמסביר להורים שלי איך מתפעלים מוצר חדש בבית. הפעם הוא זרק עלי את המטלה ואני, במקום להיות בן טוב ולהתחיל להסביר, החלטתי לנצל את המעמד עם ניסוי קל בבני אדם.
אמא שלי הגיחה אל הסלון, נתתי לה את השלט ואמרתי לה "קחי, תתפעלי. אני לא מסביר לך כלום, רק צופה בך".

וזה לא שאני בן רע או משהו כזה, פשוט רציתי לתפוס פה שתי ציפורים.
1. לבדוק האם הממשק הנוראי של HOT מספיק חכם ופשוט כדי לגרום לאמא שלי לתפעל אותו במהירות ובקלות.
2. להסביר לאמא שלי מה זה אומר שהבן שלה הוא "מתכנן ממשקי משתמש".

לפני שאתחיל בתיאור התהליך שעבר עליה, אומר רק שאמא שלי אינה זקנה בלה בת 90 שמעולם לא לחצה על כפתורים.
אם מסבירים לה, היא מבינה עניין ויודעת לתפעל מוצרים בלי הסתבכויות מיותרות. היא לא משתמשת מתקדמת, והייתי אומר שהיא בעצם משתמשת סטנדרטית שרק רוצה לראות טלוויזיה בשלווה.

אז היא לקחה את השלט, אחרי שאמרתי לה שהערוץ נמצא באפיק 001, ונעמדה מול המסך הבא:

בהתרגשות (שלי) היא לחצה על הכפתור הירוק.
אני מניח שהצבעים הקלו עליה למצוא במהירות על איזה כפתור ללחוץ. אם למשל היה כתוב ללחוץ על I-TV, היה לה קצת יותר קשה להסתדר.

לאחר המתנה של כמה שניות, היא נעצרה מול מסך הפתיחה של ה-VOD ומיד הצליחה לדפדף בין הקטגוריות השונות.
אמא שלי? עושה scrolling? מגניב.

הבעיה התחילה לאחר שהיא ניסתה להיכנס לקטגורית "סדרות ישראליות". שם, מסיבה עלומה, היא מצאה את עצמה מגיעה בכל פעם לסדרות של ויוה (קטגוריה הנמצאת רמה אחת מתחת לקטגוריה של סדרות ישראליות).
שאמנם זה בהחלט אחד מהערוצים האהובים עליה, אבל במקרה הזה, זה ממש לא היה רצונה וממש לא נראה לי שה-VOD מספיק חכם כדי לקרוא את המחשבות של המשתמשים.

אז מה היתה הבעיה?
ובכן, מסתבר שבעיצוב השלט, החליטו להתקמצן על מקום ולשים את כפתור ה-OK, ממש צמוד לכפתור הגלילה (חץ מעלה/מטה).
נכון, הם צריכים להיות ביחד, אבל כשמעצבים עבור קהל גדול כל כך של משתמשים, רצוי לחשוב על גודל אצבעות גדול יותר מהרגיל ולא לעשות את הממשק זריז כל כך ללחיצה.
האצבעות של אמא שלי ממש לא גדולות ובכל זאת הממשק התעקש לבחור קטגוריה אחרת, מה שגורם לי לתהות על משתמשים בעלי אצבעות שמנמנות במיוחד.

עוד טעות ממשקית (חמורה לדעתי) היתה שמתכנני הממשק, החליטו להניח את כפתור ה-BACK (כפתור קריטי בניווט, לא פחות מה-OK), בצד שמאל/תחתון של המסך. המיקום הזה נורא חבוי ואני בעצמי לא מצאתי אותו.

עוד מוזר לי, שהם החליטו לשים באותו אזור, גם מידע חיוני כמו עלות התוכנית ופרק זמן ההשכרה.
אני חושב שהמידע הזה צריך להיות צמוד לשם התוכנית כשם שהחבר'ה באיקאה שמים את המחיר צמוד לכל תמונת מוצר בקטלוג שלהם.

לאחר שבחרנו בתוכנית, המידע שהוצג למשתמש היה אפשרויות הניווט בתוך התוכנית עצמה, על אותה צורה שבה הוצגו הכפתורים על השלט עצמו.

זה חכם ונוח, אבל מצאתי שחסר המידע על הניווט בתוך ה-VOD.
למזלי, בשלב הזה, אמא חכמה שלי ידעה מה לענות לי כששאלתי אותה "ואיך יוצאים מה-VOD?". כפתור EXIT שימש אותה בעבר בשאר הממשק של HOT והיא מיד הבינה שזה כפתור המפלט שלה מכל שטות שיש על הדיגיטלי הזה.

לסיכום:
1.הממשק לא מושלם ובהחלט יש מקום לשיפורים, אבל הוא נוח יחסית ואפילו משתמשת "רגילה" שמעולם לא תיפעלה אותו, ידעה למצוא תוכנית שהיא רוצה ולצפות בה.
2. אמא שלי יודעת סוף סוף מה אני עושה לפרנסתי.

ומה דעתך בנושא?

ישנן 5 תגובות, הצטרף לדיון

  1. מאת יובל:

    מעניין. אומנם אני לא עובד כ-"מתכנן ממשקי משתמש" (עובד? אני?), אבל בהמון הזדמנויות שיש לי עם חברים, הורים ובני משפחה, אני מנסה לקלוט ולהין איך ולמה הם מגיבים לממשקים שונים (במיוחד במחשב). ואני חשבתי שמשהו בי לא בסדר. יפה איך דברים קטנים עושים את ההבדל (כמו שאמרת – הצבע הירוק היה ברור יותר מהטקסט המדוייק).

    בכל אופן, בעניין השלט – יש לידי שלט של yes, שבעיקרון הוא מאוד דומה לשלט של הוט, אבל בין ההבדלים המרכזיים הוא שכפתור ה-"OK" גדול בהרבה יותר.

  2. מאת א"ז:

    נראה לי שאת המעשר הבא שלך תתן לאמא שלך, אולי זה יכניס אותך לגן עדן…

  3. לאמי היקרה הבעיות שציינת דווקא לא מפריעות. מה שכן מפריע לה הוא הבעיה שבמעבר מהטלווייה לממיר.
    היא רגילה להדליק את הטלוויזיה ולאחר מכן לבחור ערוץ. העובדה שצריך ללחוץ על כפתור "HOT" בין לבין גורמת לה אחת לכמה זמן לקרוא לי בעצביםפ לאחר שהיא לוחצת שלושים פעם על HOT ו TV ולא מבינה למה הטלוויזיה לא נשמעת לה.

  4. מאת דנה:

    זה בדיוק מה שעושים היום במעבדות שימושיות. מזמינים משתמש ונותנים לו מטלה וצופים בו מבעד למראה חד-כיוונית. זו שיטה לא רעה בכלל, אבל הבעיה העיקרית בה זה שניתן לעשותה כשהמוצר בשלבי גימור אחרונים, ואז כבר קשה (ויקר) לשנות את הממשק.

  5. מאת אמיתי טויטו:

    א"ז. אני אגיע לגן עדן כדי להכין מוקה לאלוהים.

    צציק – זו בהחלט הבעיה המרכזית עם השלט שלהם. אני בעצמי מוצא את עצמי מסתבך לפעמים בנסיון להגיד לממיר לעשות משהו ולראות את הטלוויזיה עושה משהו אחר. זה מחרפן. שלטים שמנסים לעשות את הכל יכולים לבלבל מאוד ולפעמים עדיף כבר "להיסחב" עם שני שלטים.

    דנה – אני מאמין שאת המבחנים האלו עושים כדי להשתפר לפעם הבאה ואז למצוא תירוץ להוציא עוד גרסאות ולהראות ש"אנחנו מקשיבים לכם ומשתפרים". זה טוב מצד אחד ומציק מצד אחר. בכל מקרה אכן, אחרי התיאוריות וההשערות של מתכנן הממשק בזמן הפיתוח, הכי טוב לזרוק את המוצר למשתמ שהפשוט ולראות איך הוא מתפקד איתו.

תגובות ללא פייסבוק