השוואה בין בניית אתר בקוד פתוח לבין קוד סגור

רבים מהאנשים המתעניינים בבניית אתר הולכים איפה שהוא לאיבוד כבר בשלבי הבירור הראשוניים כאשר נותני שירות ממליצים להם על בניית האתר בשיטות שונות. כאן מתחילות לצוץ השאלות והדילמות, על איזה מערכת ניהול הכי כדאי לבנות את האתר, קוד פתוח או קוד סגור?

לפני שנעשה את ההשוואה ונבחן את היתרונות מול החסרונות של שני השיטות נסביר קודם מהו קוד פתוח ומהו קוד סגור.

קוד פתוח

לכל אתר אינטרנט נדרשת עבודת פיתוח המתבצעת על ידי תוכניתנים. הקוד הפתוח הינו קוד תכנות הנבנה לרוב באמצעות גופים גדולים המאפשרים לכל דורש בעל ידע תכנותי לבצע בו שינויים למטרות פיתוח, פתרון באגים, בניית תוספים חדשים ועוד. מעבר למתן הגישה לקוד ועריכתו בצורה חופשית לחלוטין, יכולים המפתחים להפיץ את השינויים שביצעו באתר האינטרנט של בעלי הזכויות בקוד הפתוח ולאפשר לבעלי אתרים להטמיע אותם באתר האישי שלהם ללא כל עלות.

דוגמא פשוטה לכך יכולה להיות אדם שרוצה ליצור ניוזלטר באתר ולאפשר לגולשיו להירשם ולקבל עדכונים שוטפים – כניסה אל האתר אליו שייך קוד המקור (האתר המחזיק בזכויות הקוד) תאפשר לו להוריד את התוסף המיועד ולהטמיעו תוך דקות ספורות מבלי שיצטרך להוציא שקל מכיסו.

קוד סגור

הקוד הסגור הוא למעשה ההיפך הגמור מהקוד הפתוח אליו יש גישה לעריכה חופשית והוא לרוב נבנה על ידי חברות קטנות שמפתחות קוד אישי לבניית אתרי אינטרנט הנמכרים ללקוחותיהם ללא כל אפשרות לגשת אל קבצי המקור אשר בחלקם אף מוצפנים במטרה להגביל את בעל האתר שרכש מהן את השירות.

שלא כמו בדוגמא הקודמת בא אין צורך לשלם על תוספות, מערכת ניהול אתרים שנבנתה בקוד סגור תאלץ אתכם לשלם לבונה האתר (מפתח הקוד) בכל פעם שיהיה ברצונכם להוסיף שירות חדש באתר.

קוד

יתרונות מול חסרונות בין סוגי המערכות

האינטרס האישי של בוני אתרים בקוד פתוח או סגור יוצר באופן טבעי את הצורך של שכנוע הלקוח להימנע מבניית האתר בקוד בו לא עוסק בונה האתר. לכן כאשר הנכם פונים למפתח שעוסק בבניית אתר בקוד סגור סביר להניח שתקבלו ממנו פידבקים שליליים לגבי בנייה בקוד פתוח ואותו כנ"ל להיפך. כדאי לעזור לכם להימנע מדילמות מיותרות של מה עדיף, ליקטנו עבורכם את היתרונות הבולטים ביותר תוך הצגה של החסרונות העומדים כנגד, כך שתוכלו להניחם על כף המאזניים ולהחליט בעצמכם באיזה מערכת הכי כדאי לכם לבחור.

היתרונות של הקוד הפתוח

  1. עיצוב – מגוון עצום של עיצובי תבנית הניתן חינם כחלק ממערכת הניהול. בנוסף לכך, הרשת עמוסה בשלל אתרים המספקים עיצובים להורדה בחינם או בתשלום סמלי חד פעמי הנע בין 15 עד 30$ בלבד.
  2. עדכונים למטרות SEO – כחלק משינויי אלגוריתם של גוגל הקשורים בקידום אורגני משתחררים תוספים מעט לעט המסייעים למנוע החיפוש בהבנת הקוד בצורה מקסימאלית ותורמים להשגת דירוגים גבוהים יותר בתוצאות האורגניות.
  3. תקינות הקוד – אם יצא לכם להיתקל באתר שאינו נראה טוב בדפדפן כזה או אחר הדבר נובע מחוסר התאמה לעבודה עם סוג הדפדפן איתו אתם עובדים. הורדת מערכת ניהול בקוד פתוח מתקבלת עם התאמה מלאה לקוד האתר בכל סוגי הדפדפניםודי נדיר להיתקל בתופעה של קוד בלתי תקני אלא עם כן בעל האתר ביצע בו שינוי ללא ידע מקדים.
  4. פיתוח תמידי – מספר עצום של מפתחים הפועלים לשדרוג המערכת באופן קבוע מבטיח לכם עדכונים שוטפים, גרסאות חדשות למערכות ניהול, מודולים נחוצים ועוד.
  5. התאמה אישית ותיקון באגים – במרכז התמיכה התואם למערכת הניהול אותה בחרתם תוכלו לקבל מידע עדכני ודוגמאות קוד כמעט עבור כל שינוי אותו תרצו לבצע. לכל גרסה חדשה של המערכות השונות משתחררים תוספים על בסיס קבוע המשמשים לתיקון באגים בגרסאות הקיימות.

החסרונות של הקוד הפתוח

  1. אבטחת מידע – זהו למעשה החיסרון היחידי שניתן למנות וגם הוא נתון בספק. המערכות בקוד פתוח נחשבות לפופולאריות ביותר בכל העולם, ולכן באופן טבעי הן מושכת אליהן האקרים שמנסים למצוא חורי אבטחה באופן תמידי. ומצד שני, הורדת עדכוני אבטחה, אחסון על שרת מוגן במערכת firewall ברמה בינונית ומעלה תרחיק בצורה יעילה גורמים בלתי רצויים המחפשים להזיק לאתר האינטרנט שלכם. אחרי הכל, כמות המערכות בקוד פתוח עולה על מיליוני אתרי אינטרנט הפזורים בעולם כולו ונראה שאם היו מתרחשות פריצות בקנה מידה חריג אז הפופולאריות של המערכות הללו לא הייתה מחזיקה לאורך זמן.

היתרונות של קוד סגור

לאמתו של דבר קשה מאד למצוא יתרונות בולטים אצל אתרים שנבנים בקוד סגור, אבל קל להבחין בחסרונותיהם הרבים. דרך השוואה זו ניתן להפוך את כל היתרונות שהוצגו בבניית האתר בקוד פתוח לחסרונות של הקוד הסגור מאחר וכל שינוי יעלה לנו לא מעט כסף אותו ידרוש בונה האתר. למעשה, כל שינוי שנרצה לבצע בעתיד שאינו הוזכר בחוזה כחלק משירות בניית האתר יהיה כרוך בתוספת תשלום.

אחד מהטיעונים הבולטים המוצגים על ידי בוני אתרים בקוד סגור הינו העבודה שקוד פתוח זהה בהיבט התכנות שלו לאתרי אינטרנט אחרים ועקב כך גורם לכשלים כאשר יש צורך בקידום אורגני, טיעון זה הינו שגוי לחלוטין והוא נבחן לא פעם באמצעות מומחי קידום אתרים הטוענים (בצדק) כי אין לכך כל בסיס. יתרה מכך ממש לא קשה למצוא אתרי קוד פתוח שמדורגים בדף 1 בתוצאות האורגניות בגוגל.

קודים

מערכות מומלצות לבניית אתר בקוד פתוח

אם החלטתם שברצונכם במערכת ניהול אתרים שיש לה אמא ואבא, המבוססת על קוד פתוח, גמישה וללא כל מגבלות, תוכלו לבחור אחת מבין המערכות המוצגות להלן.

Joomla – מערכת ניהול אתרים חכמה ומורכבות במיוחד המופצות באופן חופשי. גומלה מאפשרת לבנות אתרים לעסקים קטנים עד גדולים, חניות וירטואליות ועוד.

Drupal – מערכת בעלת יכולת נרחבות המומלצת לשימוש לאנשים שברצונם לבנות אתרים גדולים כגון אינדקסים, פורטלים, מגזינים וכדומה.

WordPress – נחשבת למערכת ניהול האתרים הפופולארית ביותר ומשמשת ככלי עזר לאתרים כמו Yahoo ו Ebay. המערכת נחשבת לגמישה ביותר ומאפשרת לבנות בלוגים ואתרי אינטרנט המורכבים מכמות תוכן רבה.

phpBB – מערכת ניהול מומלצת למי שמעוניין לבנות פורום באתר האינטרנט שלו. ממשק הפורומים של phpbb מאפשר לבנות קבוצות דיון, לוחות מודעות, עיצובים ייחודיים ועוד המון פונקציות נוספות המעשירות את חווית המשתמש.

אם יש לכם הערות, שאלות, או שיצא לכם להתנסות (לחיוב או לשלילה) באחת מהמערכות שהוזכרו הנכם מוזמנים להגיב.

בחסות W3C  – : קידום אתרים בראש שקט.